MMG - Montner Media Group

Så in i Norden bäst julbord?

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 08:30 CET

Nu är det snart dags för årets julbordssäsong. Traditionellt på Grand Hôtel och Sheraton, Såstaholms julbord med genuint mathantverk, franskt julbord på Mercure, skånskt julbord eller Sjömagasinets klassiska julbord med läckerheter från havet? Julbord i Oslo, Köpenhamn eller Helsingfors? Ja vilket julbord är bäst i Norden. Hotelnews.se uppmanar sina läsare att skicka in ett mail med förslag på vilket julbord de tycker är absolut bäst? En julklapp utlovas till det bästa förslaget.

Ja kan det vara någon variant som Tyrols vilda julbord eller libanesiskt julbord med magdans, japanskt eller koreanskt?  Eller är det något av Strömmas många julbord som exempelvis är kombierat med kryssning till Utö Julmarknad. Varianterna är många och här listar vi några av Sveriges julbord som förslag. Men du som läsare av Hotel News har säkert en egen favorit och det vill vi veta. Skicka in ditt förslag med en kort motivering som mail tillmailto:info@hotelnews.se. Det gör inget om det är julbordet på det hotell eller den restaurang du jobbar på. Hotelnews.se lottar ut en julklapp till någon av dem som skickat in det bästa förslaget.

Melker Anderssons julbord på Elite Hotels – Stjärnkocken Melker Andersson och hotellkungen Bicky Chakraborty slår sina talanger samman och tar ett nytt grepp om den svenska julbordsmarknaden. Melker vill tillsammans med  Elite Hotels skapa en ännu starkare julbordsupplevelse för svenska folket och dessa två entreprenörer slår sig nu samman. Den välkända stjärnkocken kommer att komponera ett klassiskt julbord med en modern twist för den stora svenska hotellkedjan Elite Hotels och gäster i hela Sverige kommer att kunna avnjuta resultatet av detta samarbete.

– Syftet med samarbetet är att skapa ett ännu mer attraktivt upplägg för Elite Hotels julbord och ge gäster i hela landet möjlighet att njuta av Melker Anderssons fantastiska kulinariska kreationer säger Elite Hotels grundare, ägare och VD Bicky Chakraborty.

Mer än 35 000 gäster besökte julborden hos Elite Hotels i fjol för att komma i julstämning och för att avnjuta god mat i vacker miljö, men det finns möjlighet att nå ut till många fler genom ett ännu bättre och läckrare upplägg.

– Mitt julbord på Elite Hotels kommer att bli ett klassiskt och personligt julbord med en modern twist. Det känns kul att genom Elite Hotels kunna välkomna julfirande gäster från hela landet säger Melker Andersson.

Ostron, ankbröst och paté på Mercures julbord - På Mercure Hotels restauranger är det franskt som gäller – även i jultider. Julbordet är fullmatat med traditionella franska delikatesser som ostron, vildsvinspaté och rökt ankbröst. Glöm den sötsliskiga glöggen, här serveras den franska varianten Vin Chaud, och som avslutning finns det franska ostar och kanderade kastanjer.

Restaurang Le Bistro på Mercure Hotels är en modern bistro där franskt möter svenskt. Det gäller även på julbordet. Här kan den som älskar det franska köket få njuta av ett läckert julbord med franska smaker.

– Vi tror att många längtar efter den franska gourmetstilen även till jul. För den som inte kan leva utan sill, gravad lax och julskinka har vi även svenska julklassiker, säger Malin Widmarc-Nilsson, försäljnings- och marknadschef på Norse Hotels som driver Mercure i Sverige.

Med de franska smakerna på julbordet finns också möjligheten att byta ut snaps och öl mot ett glas gott vin för att matcha hummersoppa eller kalkon. På Le Bistro finns en vinlista med utvalda kvalitetsviner som alla kan beställas per glas, uppskattat av vinintresserade svenskar.

Högfjällshotellet Sälen - Till årets julshow på Högfjällshotellet presenteras ARRIVAL som bjuder sin publik på en av världens absolut främsta ABBA-shower. Till showen dukar man upp ett generöst julbord i klassisk stil.

Att vara på Högfjällshotellet över jul är att uppleva en riktigt traditionell och stämningsfull Jul med pyssel och pepparkaksbakning. Stor julmiddag med tomten och hans nissar, gemensam julklappsutdelning och som avslutning dans kring granen. Julotta i fjällkyrkan som ligger ca 500 m från hotellet. Boende på Högfjällshotellet med skidåkning in på knuten ger barnen möjlighet att redan på juldagsmorgonen provköra de hårda klapparna från Tomten.

Tjolöholms Slott – Varje år kommer tiotusentals besökare för att uppleva julstämningen på godset. Firandet inleds redan i november med den stora julmarknaden, och därefter varvas advents- och julkonserter i Slottskyrkan med julbord på slottet. I slottshallen sprakar den öppna spisen hemtrevligt och det stora julbordet upptar nästan hela salen. Julmåltiden intas sedan i slottsmatsalen, precis som det alltid har varit, i generation efter generation. I år får slottets julbordsgäster även uppleva en tidsresa i filmens tecken. I julbordsupplevelsen ingår även en visning av slottets magnifika julmiljöer och utställningen Fanny och Alexander på Tjolöholms Slott.

Radisson Blu Scandinavia – Landskapsjulbord. Ett dignande, traditionellt julbord dukas upp i restaurangen, men läckerheter från Sveriges alla hörn. I stämningsfull miljö med vackra dekorationer erbjuder man en kulinarisk julresa genom landet.

Rosersbergs Slottshotell – Kungligt Julbord. Ett traditionellt julbord som serveras med klassiska delikatesser och inslag av ”det franska köket”.

First Hotel Reisen -  Maritimt julbord.Här kan man njuta av rätter som nyfångad hummer, krabba, räkor, ostron, lax och sill i olika varianter. På buffébordet finns också vällagrade ostar och härliga sötsaker.

Varberg Kurort – Prisbelönade Restaurang Salt & Vatten på dukar upp julbord med kärlek till havet och säsongens alla smaker. Omsorgsfullt utvalda julklassiker och överraskningar från Kattegatts skafferi i en stämningsfull atmosfär.

Grand Hôtel – Julbord & Show – Orup – Klappar & Klassiker. Orup gör sin första soloshow! Tillsammans med sina favoritmusiker bjuder han in till en personlig kväll på Grand Hôtel där du samtidigt kan avnjuta det klassiska julbordet.

c/o Grythyttans Gästgivaregård – Här finns allt det nödvändiga för julstämning; pittoreska hus, mysiga salonger, julbord fyllt av gourmetmat och mysiga små salonger. Inga traditioner glöms bort här.

Sånga-Säby – Julbord med ett genuint hantverk och närproducerade råvaror. Att respektera gamla traditioner och att ta in nya och spännande influenser gör detta julbord till unikt.

Högberga Gård – Här tillagas julens rätter som förr i tiden med passion och tradition; Här på . Från grunden, med mycket kärlek.

Yasuragi Spa Hasseludden - Japansk julmiddag med skandinaviska inslag.Förrätten serveras från Kaiten-Zushins rullande band, huvudrätten tillagas på stekhäll av teppanyakikockar och till dessert väntar ett lyxigt buffébord med spännande smaker. Man kan inleda besöket med bad, bastu och någon spännande aktivitet.

Berns Asiatiska – Annorlunda julbord med sushi, dumplings, kryddiga köttbullar och ostron. Avsluta med ett urval av färska godsaker direkt från dett egna konditoriet.

Nordic Light Hotel – Traditionella skandinaviska smaker i modern tappning.

Görvälns Slott – Julbordet är en helhetsupplevelse för alla sinnen och smaker. Man har valt att göra julen till en intim trerätters middagssittning där klassiska julrätter blandas tillsammans med noga utvalda delikatesser.

Skokloster Wärdshus – Skoklosters slotts byggherre Carl Gustaf Wrangel siktade högt, endast det bästa var gott nog. Det har man tagit fasta på – årets julbord på Skokloster Wärdshus speglar den storslagna miljön och knyter an till den Wrangelska ättens faiblesse för jakt och vilt sida vid sida med de klassiska rätterna. Startskottet sker i samband med Skoklosters julmarknad som traditionsenligt går av stapeln första helgen i Advent.

Sjömagasinet – Wagners Julbord är ett klassiskt julbord, rågat med traditionella läckerheter och efterlängtade delikatesser. Med eld i öppna spisen, ljuvliga dofter från köket och en oslagbar atmosfär. Utöver julbordet erbjuder man julmat för avhämtning, julklappstips från Ulf Wagner och matlagningsaktiviteter i Smedjan.

Rådhuskällarens Julbord – Skånskt traditionellt julbord med alla läckerheter i källarvalven på en av Malmös mest anrika restauranger. Upplevelsen består av ingredienserna god mat, fulländad service och en unik miljö.

Copperhills Julbord – Till Copperhills julbord har man valt ut det bästa från både de svenska och de norska traditionerna. Under kvällen serveras en omfångsrik buffé av traditionella svenska rätter, med inslag av norsk julemat. Som den norska seden bjuder, blir det dessutom liveband med en imponerande repertoar av favoritlåtar.

c/o Krägga Herrgård – Traditionsenligt julbord. Den som gillar elegant, lantlig stil i kombination med julmat från utmärkt kök och vackra omgivningar, kommer att stortrivas här.

Järvsöbadens Julbord – Traditionellt svenskt julbord serveras alla söndagar i advent kl 12.00-15.00, övriga dagar på beställning. Lördag 8 december: julbord, underhållning och dans med Ferm & Co.

Bjertorps Slotts Julbord – Stämningsfull jul på slottet är en speciell upplevelse. Årets julbord utlovas bli mer stämningsfullt än någonsin. På julbordet finns traditionella julbordsklassiker och svenska lokala smaker som får smaklökarna att dansa och le lite extra.

Ljunga Park – Julbord med Music Quiz och underhållning. Julfest i Norra Europas största trähus. Vid ankomst till den mäktiga och stämningsfulla byggnaden bjuds man på härligt doftande julglögg.

Åhus Gästis Julbord – Här är det klassiskt hemlagat julbord som gäller. Hemgjorda sillar och rökt vilt hör till specialiteterna.

Abbekås Hamnkrog - Julbord där all julmat är hemlagad och det mesta efter recept som ärvts från generation till generation om än med lite nya tillskott.

Clarion Grand Hotel Helsingborg -  traditionellt julbord med en touch of Manhattan. Spännande smaker i en skön, avslappnad atmosfär.

Kosta Boda Art Hotel -  Julbord och julshow med Showstoppers. Julbordsshowen är uppdelad i fyra nedslag under middagen och uppbyggd på musikval inspirerade av Kostas historia och dess formgivare.

Sjätte Tunnan – Ett traditionellt medeltida julbord serveras, samtidigt som gycklare och pager ser till att detta blir en annorlunda avslutning på året.

Skicka in ditt förslag med en kort motivering som mail till info@hotelnews.se. Det gör inget om det är julbordet på det hotell eller den restaurang du jobbar på. Vi lottar ut en julklapp till någon av dem som skickat in det bästa förslaget.

mats@hotelnews.se