SPI Sveriges Pensionärers Intresseparti

SÅ LURAS PENSIONÄRERNA.

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 12:11 CEST

I de politiska partiernas jakt på pensionärernas röster inför valet 19 september kommer ständigt nya löften. Alla medel är tillåtna.

Det är en väljarkår på 1.7 miljoner pensionärer som det gäller att med allehanda löften lura till sig röster från. Alla löften från både blå och röd sida antingen föregås eller avslutas med ett litet tyst ”när statens finanser tillåter”. Detta är tongångar som känns igen!

På nittiotalet konfiskerade Socialdemokraterna med Göran Persson i spetsen 258 miljarder från de svenska pensionärernas inbetalda medel i AP fonderna. Göran Persson lovade på ”heder o samvete” att det skulle betalas tillbaks så fort ”statens finanser tillät”.

Känns uttrycket igen? Att inte en krona har betalts tillbaks talar Mona Sahlin väldigt tyst om när hon nu ställer ut nya löften. Denna ”stöld” är en starkt bidragande orsak till att pensionerna sänks i år med 3 % och nästa år med 4.3%. Det fattades enligt försäkringskassan 180 miljarder i AP-fonderna 2009 för att pensionerna inte skulle behöva sänkas.

När pensionssänkningen presenterades av Alliansen sa man försiktigt att det skulle bli 4 % som slogs ut på några år för att inte irritera i ett valår. Nu ser vi att sänkningen blir nästan det dubbla och vi vet ännu inte om det räcker med detta.

Pensionsöverenskommelsen som Socialdemokraterna och Alliansen är helt överens om är i själva verket en konstruktion som låter pensionärerna ta den största smällen i lågkonjunktur eller som nu senast vid finanskrisen. Allt för att rädda statens finanser. Denna överenskommelse har dessutom en ”följsamhetsindexklausul”. Den innebär att pensionen INTE skall följa löneutvecklingen. Om den allmänna generella löneökningen är 3.2 % för löntagare skall pensionen höjas med hälften av detta. Denna regel har kostat en svensk pensionär tiotusentals kronor under den tid den varit i kraft.

Alliansen har sedan infört ett skattesystem som gör att flertalet pensionärer, sjuka och arbetslösa betalar 7 till 11 % mer i skatt än löntagarna. Det spelar alltså ingen roll om det är en höger eller vänsterregering. Pensionerna utarmas och konfiskeras i båda fallen. Nu i valtider haglar överbuden från alla partier och det är uppenbart att ingendera av blocken kommer att kunna hålla eller vill hålla ens en bråkdel av vad de lovar. Historien visar att när valet är över stryks först av allt löften till pensionärer.. I dåliga tider skall pensionärerna betala notan för dåliga statsfinanser

Leif Svensson

Tf Ordf. SPI

Sveriges Pensionärers Intresseparti

SPI Sveriges Pensionärers Intresseparti är ett politiskt parti som arbetar tvärpolitiskt. Vi har ett komplett politiskt program med tyngdpunkt på äldrefrågor.