Narva

Så lyckas du i Almedalen – Anne Carlsson, Reumatikerförbundet, ger råd

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 08:32 CET

Många beger sig till politikerveckan i Almedalen och de flesta är där för att påverka. Så tänker även stora och små patientorganisationer. Men hur får du rätt människor att lyssna på just dig? Risken att försvinna i mängden är överhängande – är det värt besväret? För att inte tala om pengarna? Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet och flitig hälso- och sjukvårdsaktör i Almedalen, delar med sig av sina erfarenheter på ett möte för patientföreningar anordnat av Mix Public Relations.

Reumatikerförbundet använder Almedalen som en arena i förbundets påverkansarbete. Fyra personer deltar under politikerveckan, vanligtvis utan att arrangera egna seminarier. De deltar i paneldebatter och ställer frågor vid olika seminarier för att lyfta fram aktuella frågor. Anne Carlsson ger praktiska tips:

– Räcker man upp handen på någon annans seminarium ska man inte bara ställa sin fråga, utan se till att börja med ”jag heter si och så och kommer från den och den organisationen”.

– Säger vi någonting klokt kommer människor fram efteråt och vill veta mer, och då gäller det att vi inte är några gnällmaskiner utan att vi har någonting genomtänkt att säga.

Gnäll fungerar inte. Däremot konkreta förslag kring aktuella problem. Reumatikerförbundet har bland annat lyft fram behovet av rehabilitering och påtalat orättvisor när det gäller tillgång till behandling i olika delar av landet.

– Framförallt handlar det om att vara alert och ta chansen när den kommer, säger Anne Carlsson. Om vi har problem med reumatikervården i ett landsting, och jag får syn på landstingsstyrelsens ordförande så hugger jag tag i honom och tar ett samtal. Antingen sätter vi oss någonstans direkt eller så tar jag fram almanackan för att boka ett möte.

Ett bra tips, enligt Anne Carlsson, är att åka till Almedalen och vara med som iakttagare ett år eller två innan man överväger några egna arrangemang. Det är kostnadseffektivt eftersom det är gratis att delta i alla arrangemang.

Reumatikerförbundets enda kostnader är boende och resor för två förtroendevalda och två anställda. De hyr ett hus av en medlem som bor i Visby – då blir boendet billigare än hotell.

Man behöver inga jippon, tröjor eller en massa material. Förbundet använder veckan till att skapa kontakter – ”alla är ju där”.

_____________________________________________________________________________

Narva är en kommunikationsbyrå som löser strategiska utmaningar och skapar bättre affärer för våra kunder. Narva erbjuder expertkompetens inom finansiell kommunikation, life science, medierelationer, onlinekommunikation och public affairs. Våra uppdragsgivare är svenska, nordiska, europeiska och globala företag, myndigheter och organisationer.