El-Kretsen

Så mycket återvann svenskarna 2010

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 08:15 CET

El-Kretsen presenterar länen och kommunernas elektronikåtervinning

Så mycket återvann svenskarna 2010

Mobiltelefoner, glödlampor, hårfönar, datorer, tv-apparater, spel och batterier. Svenskarna är engagerade i sin elektronikåtervinning. Under 2010 samlade Sverige in hela 150 400 ton, vilket motsvarar ett resultat på 15,99 kg/invånare och är att jämföra med EU:s direktiv som ligger på 4 kg/invånare. Resultatet är en ökning med 1,39 % mot föregående år. I topp ligger Gotlands län tätt följt av Jämtland, Västmanland och Gävleborgs län som alla samlat in över 19 kg/invånare.

- Svenskarna är fantastiskt duktiga på att göra rätt. Återigen har vi ett resultat som gör oss världsledande inom elektronikåtervinning. Statistiken visar att när varje person återvinner sin vardagselektronik istället för att lägga den i byrålådan, blir det faktiskt skillnad, säger Ulrika Eliason, informations- och marknadschef på El-Kretsen.

Snabb teknikutveckling gör att utbudet av små elprodukter ökar. Idag finns det elektronik i allt fler och nya produktgrupper. Om man bara ser till hårfönar så säljs till det exempel cirka 250 000 hårfönar per år och sammanlagt finns cirka 4-5 miljoner hårfönar i de svenska hemmen. Ulrika menar att utvecklingen innebär att det är otroligt viktigt att vi lär oss hur vi ska ta hand om elektronikprodukter och vill gärna lyfta fram kommunernas arbete i samband med Återvinningshelgen som goda exempel.

- Att varje svensk samlat in nästan 16 kg elektronik som nu återvinns för att tillverka nya produkter, el och fjärrvärme istället för att hamna i naturen eller bli liggande hemma i en låda är fantastiskt, säger Ulrika Eliason.

Statistiken i sin helthet finns att ladda ned från www.el-kretsen.se

Bolaget ägs av 21 branschorganisationer och drivs utan vinstintresse. El-Kretsen har idag cirka 2000 kunder anslutna till sig. Enligt lag måste importörer, tillverkare och företag som säljer elprodukter samt bärbara batterier på den svenska marknaden erbjuda hushållen ett insamlings- och återvinningssystem för gammal uttjänt elektronik och batterier. El-Kretsen erbjuder ett rikstäckande återvinningssystem med cirka 1000 mottagningsplatser. Systemet täcker samtliga produktområden som omfattas av lagen och ger god service till alla som vill lämna sina gamla produkter.