Zalster AB

Så presterar 224 svenska varumärken på Instagram

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 09:39 CET

Zalster släpper idag en rapport som visar hur 224 svenska varumärken presterat på Instagram under november.

Zalster har försökt identifiera de största B2C-varumärkena sett till varumärkeskännedom, omsättning, uppskattad kundbas och andra relevanta faktorer. De som inte har något konto specifikt för Sverige är ej med i denna sammanställning då resultatet ska vara så jämförbart som möjligt.

"Vi ser ett tydligt mönster att de varumärken som presterar dåligt har en låg förståelse för kommunikation på Instagram. Vissa varumärken verkar tro att Instagram är som Facebook och i vissa fall rentav ett mailutskick. Man måste förstå att Instagram är ett medium där man till 100% måsta anpassa sitt grafiska material till kanalen", säger Nathanael Andersson, Head of Optimization på Zalster.

För att kunna göra varumärkens prestation jämförbara med varandra har Zalster tagit fram ett mått som kallas "Engagemangsgrad". Detta mått räknas ut genom att man summerar antal gilla-markeringar på ett kontos 10 senaste uppladdningar, varpå man sedan delar siffran på antalet följare. Värdet multipliceras sedan med 1000 för att det ska vara enklare att snabbt tyda.

"Marabou har under hösten haft en enormt bra utveckling av sitt Instagram-konto. I vår oktober-mätning var deras konto det mest gillade sett till absolut antal gilla-markeringar per inlägg. I november har man lyckats med bedriften att även vara det konto med näst högst engagemangsgrad, samtidigt som man ökat sin följarbas med hela 50%", säger Axel Storckenfeldt, Data Analyst på Zalster.

De varumärken mest lägst engagemangsgrad är Lekmer, Blocket, Dagens Nyheter och Sony Music.

Rapporten i sin helhet finns att ladda ner här.

Zalster utvecklar och erbjuder en automatiserad, algoritmisk annonsoptimeringsmotor för Facebook Ads - delvis utvecklad med artificiell intelligens. Zalster släpper även med jämna mellanrum analyser av sociala marknadsföringskanaler.