British Airways Sverige

Så reser den aktive resenären smidigast

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 08:55 CEST

Nu börjar det bli hög tid att planera skidsemestern och British Airways är ett av få flygbolag som låter den aktiva resenären ta med sig sin sportutrustning på resan utan extra kostnad, men det är viktigt att vara väl förberedd och veta vad som gäller.

Med alla existerande baggageregler kan det vara förvirrande att veta vad som gäller vid flygresan om du vill ta med dig extra sportutrustning. Därför har British Airways tagit fram information om vad man bör tänka på samt vilka regler som gäller då man flyger med British Airways.

Som British Airways resenär får du alltid checka in en väska och ett valfritt sportredskap utan att betala extra så länge de satta kriterierna uppfylls. Det innebär att du kan spendera dina semesterpengar på annat än extra baggage vid incheckningen.

– Eftersom våra regler är bra, generösa och gynnar den sportiga resenären, känner vi att det är viktigt att informera om möjligheterna och samtidigt ge tips om hur enkelt det är att exempelvis ta med sig skidorna på semestern då man flyger med British Airways, säger, Peter Rasmussen, Commercial Manager Scandinavia & Iceland.

Hanteringen av sportutrustningen är kostnadsfri så länge den inte överskrider måtten 2,5 meter x 1, 00 meter x 0,8 meter och inte väger mer än 32 kilo. Ifall redskapet väger över den tillåtna vikten och den inte kan delas i mindre delar, behandlas redskapet som två gods.

Följande sportutrustning är exempel på vad du som British Airways resenär får ta med utan extra kostnad. Var säker på att dubbelkolla att följande kriterier uppfylls innan du checkar in.

Dykarutrustning
Dykarkit inkl. ansiktsmask, ett par fenor, dykardator, regulator, säkerhetsväst, snorkel, viktbälte och lufttank som måste tömmas så att den inte utgör någon säkerhetsrisk.

Golfutrustning
En golfbag innehållande max 14 klubbor, ett dussin bollar och ett par golfskor.

Hang glider
Hang gliders fås ta med så länge de inte är större än 2,5 m x 1m x 0,8m.

Skidutrustning
Ett par skidor och stavar eller en snowboard får tas med - även pjäxor och bindningar.

Surfbräda
Surfbrädor fås ta med så länge den inte är längre än 2,5 m.

Vindsurfingbräda
Så länge brädan inte är längre än 2,5 m och masten och seglet är hopknutet som ett gods.

Sport och jaktvapen
Luftpistoler, jaktgevär och hagelbössor får tas med på resan och varje vapenväska räknas som ett vanligt baggage. (Varje resenär är dock skyldig att se till att de har de rätta licenserna och dokumentation som krävs för att bruka vapnen på sin ankomstplats). Gå in på ba.com för att ta del av ytterligare förberedelser för incheckning av sport- och jaktvapen.

Fiskeutrustning
Fiskespö och tillbehörsväska.

Cykel
En cykel per passagerare får tas med men följande förberedelser bör göras innan avfärd:

Ta bort pedalerna alternativt vinkla dem inåt. Styret måste fästas snett åt sidan. Cykeln måste packas in i en skyddande väska eller låda. Det rekommenderas även att pysa ut luften i däcken för att undvika skada på cykeln.

För mer utförlig baggageinformation och regler hos British Airways besök ba.com

För mer information,

Fredrik Gustafsson, Presskontakt för British Airways Sverige, tlf: 0733-01 73 19

Peter Rasmussen, Commercial Manager Scandinavia & Iceland, tlf : +45 4058 1117