c.o.persson ur guld & silver

Så ser du att ditt tornedalssmycke är äkta

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2013 23:17 CET

Samtliga smycken original designade av C.O.Persson i Haparanda. Med Tornedalsblomman som förebild för det hantverket som smeds för hand redan på 1800-talet har ursprungsmärkning med stämpeln copersson. Ett kännetecken starkt förknippade med företagsnamnet C.O.Persson Ur Guld & Silver. Mer om stämplar finns att läsa hos SWEDAC.

C.O.Persson såg till att förvalta vidare och ursprungs märka det handsmidda och handgraverade silversmyckena samt silverbesticken med tornedalsdesign som nu finns lanserade online på Internet.

Smyckena finns idag att få i 925 silver och i 18K guld - rött eller vitt - med två olika bearbetade ytor - blank / matt satin borstad. Gravyren är en avbildning av den mycket sällsynta Finnmyrtenblomman som endast förekommer i Norrbotten längs torneälven. Utöver Tornedalssmycken finns även Finnmyrtenblomman på silverbesticken som i dagligt tal kallas för Tornedalssilver. Allt med ursprungsmärkning som talar om att det är original COPERSSON design.

Välkommen att handla online i vår nya webbutik med smycken av ädla metaller i original Tornedalssilverdesign från C.O.Persson.

www.tornedalssmycken.se

Hos C.O.Persson tillverkas och handgraveras silverbestick och smycken i Tornedals- och Lappmodell sedan 1908.

Förebilden till mönstret är blomman Finnmyrten. Chameadáphne calyculáta. I Sverige är den mycket sällsynt och förekommer endast i Norrbotten nära den finska gränsen.

Silvret har under 1900-talet exporterats över hela världen, det finns bl.a. på en del av våra svenska ambassader och gavs som avskedsgåva till amerikanska soldater som tjänstgjort i Tyskland under andra världskriget.

Företaget startades av Carl Oskar Persson 24/10 1908 och drivs under företagsnamnet C.O.Persson som ursprungsstämplar sitt hantverk med copersson.