Feministiskt Perspektiv

Så summerar feminister 2013

Pressmeddelande   •   Dec 31, 2013 18:38 CET

Hur var 2013 ur ett feministiskt perspektiv och vad förväntar vi oss av 2014? Ett stort antal feminister har svarat på Feministiskt Perspektivs frågor. Inför årsskiftet har de summerat höjdpunkterna och lågvattenmärkena under året som gick och berättat om sina förväntningar inför året som kommer.

Bland feministerna som svarat finns Bianca Kronlöf, komiker och artist, Lena Ag, generalsekreterare för Kvinna till Kvinna, Anna Wahl, professor i genus, organisation och ledarskap på KTH, Birger Östberg, pr-konsult på Westander, Inga-Lisa Sangregorio, journalist och gammal Grupp 8, Sissela Nordling Blanco, talesperson för Feministiskt initiativ, Carina Ohlsson, ordförande för S-kvinnor och Martina Skrak, jämställdhetskommunalråd för Vänsterpartiet i Malmö, Ida Östensson, grundare av Crossing Boarders och initiativtagare FATTA-kampanjen, Susanna Alakoski, författare, med många flera.

Läs hela artikeln:

Nedan en sammanfattning av några

HÖJDPUNKTER

Riksdagen slopade kravet på sterilisering vid juridiskt könsbyte, kvinnors allt mer högljudda roll i sociala proteströrelser, FATTA-kampanjen, Hijab-uppropet, protesterna mot Romregistret, mot afrofobin, mot REVA och mot nazismen, att de stora samhällsproblemen med rasism, sexism och homofobi har exponerats, det växande intresset för feminismen, uppmärksamheten på mäns roll i jämställdhetsfrågor, det svenska, feministiska serieundret, ökat stöd för kvotering inom bolagsstyrelser, att Sverige i Maria Arnholm fick en jämställdhetsminister som kallar sig feminist, Gudrun Schymans feministiska homepartyn, den franska nationalförsamlingens ja till sexköpslag, Bianca och Tiffany Kronlöfs "så jävla PK". Mobiliseringen mot sexuellt våld, globalt och i Sverige återkommer flera gånger bland höjdpunkterna.

LÅGVATTENMÄRKEN

Kriget i Syrien, frammarschen för alltfler synliga och verksamma fascister och tokreligiösa, våldtäktsepidemier, abortrestriktioner och ifrågasättanden av aborträtten, att den ekonomiska omfördelningen från kvinnor till män fördjupades 2013, och att kvinnors livsvillkor försämrats på många håll som standardlösning på orostider och krisande ekonomier, att vetenskapsrådet lade ner expertgruppen för genus, att kvinnors ohälsa fortsätter att öka, inte minst i förhållande till männens, frånvaron av feministiska frågor i den partipolitiska debatten, våldtäktsdomar som fortsätter att bekräfta bristen på rättssäkerhet vid sexualbrott, misstänksamheten mot de som uppmärksammar till exempel rasism och sexism trots tillgänglig kunskap om samhällets strukturer, finansieringshaveriet kring landets kvinnojourer, brutna löften om kvinnors medverkan i fredsprocesser och säkerhetspolitiska sammanhang, motstånd från missnöjda män mot allt som är annorlunda än dem själva, Scoops lista över de bästa gräven och grävarna under de senaste 25 åren.

FÖRVÄNTNINGAR FRAMÅT

Förväntningarna framåt handlar om förändring, solidaritet och systerskap – att arbetsvillkoren i offentlig sektor hamnar högt upp på agendan i valrörelsen, liksom politiska förslag för att bekämpa mäns våld mot kvinnor och visioner för ett jämlikt samhälle och tydliga ställningstaganden för ett jämställt samhälle fritt från sexuellt våld, en feministisk välfärdssektor, att feminismen intar en ledande roll i kampen mot rasism och orättvisor, att fler aktörer tar sitt ansvar för att förebygga mäns våld, att Feministiskt initiativ kommer in i riksdagen och att rasisterna åker ut, mer feminism i EU, till exempel genom bildandet av en rådgivande kvinnoförsamling i EU-parlamentet för att påverka besluten och sätta stopp för högerextremisterna, att det blir ett år av uppror med ett brett och nyskapande Nordiskt forum i Malmö för att synliggöra feministiska krav och behov som en av höjdpunkterna.

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40