A-COM Communication Aktiebolag

SAAB är en bil för gubbar

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2003 11:27 CEST

Det tycker i varje fall de 800 nordbor som Nordisk Media Analys frågat i samband med en undersökning som gjordes samtidigt i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

- Vi ställde exakt samma frågor till människor i 4 länder och gav dem samma svarsalternativ att välja emellan, säger Jonas Blomqvist, projektledare och analytiker på NMA. Syftet var att se om det finns en nordisk samsyn på hur till exempel en Peugeotförare ser ut. Är det en man eller kvinna, vad arbetar de med, hur tillbringar de fritiden? Vi valde 5 bilmärken till denna studie och vi ser både likheter och olikheter mellan länderna.

Undersökningen utfördes på Internet i Finland, Sverige, Danmark och Norge. Cirka 800 respondenter fick svara på enkäten. I huvudsak fick de välja mellan yrken, musikstil, kön, ålder och fritidsintressen och para ihop dessa med 1 av 5 bilar som ingick i studien. De bilar som testades var SAAB, Mercedes, Ford, Peugeot och BMW.

- I en Mercedes sitter en man i övre medelåldern och lyssnar på klassisk musik. I övriga Norden är han börsmäklare, i Sverige restaurangägare.

- I Peugeot hittar vi kvinnor på väg till jobbet som lärare eller sjuksköterska.

- SAAB körs av lärare, utom i Norge där föraren är pilot.

- I Danmark och Norge förväntar man sig en manlig idrottsstjärna som lyssnar på hip-hop bakom ratten på en BMW.

SAAB är en bil för gubbar generellt i Norden. Sverige skiljer sig dock något eftersom profilen inte är lika tydlig här, utan den typiska SAAB-föraren kan i lika stor utsträckning vara ung eller kvinna. Av någon anledning ser svenskarna annorlunda på SAAB.

Metod: Internetenkät som mailas till respondenterna.
Mer info: Jonas Blomqvist, 08-545 297 11

Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk.
Attachments:
Pressmeddelande

Nordisk Media Analys är ledande inom tracking, mätningar över tid, och följer ca 70 branscher i hela Norden.Genom intervjuer med 30-125 personer i veckan i varje bransch, 51 veckor om året, samlar vi in stora mängder data. Vi har bestämt att spännande analyser, baserat på vår specifika kunskap om varumärken, ska delges medierna. Vi mäter reklamerinran och attityd hos konsumenterna, med tonvikt på förändring över tid. För lista och mer information över de branscher vi följer, se www.nma.se.