Semcon

Saab Automobile och Semcon tecknar Letter of Intent för övertag av enheten Serviceutveckling inom Saab Aftersales

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2003 14:28 CEST

Saab Automobile AB och Semcon AB har tecknat ett Letter of Intent, som innebär att Semcon övertar enheten Serviceutveckling, som arbetar med teknikinformation med inriktning på service och reservdelar samt produktinformation. Överenskommelsen innebär också att parterna formar ett långsiktigt strategiskt partnerskap. Totalt kommer 30-35 personer att erbjudas anställning hos Semcon.

Affären ingår som en del i Aftersales Engineering inom Saab/General Motors Europa (GME) och ambitionen är att bygga ett Centre of Expertise för GM Europa tillsammans med Semcon. Samarbetsavtalet är flerårigt och omfattar ett värde på sammanlagt cirka 400 MSEK.

-Med detta steg etablerar GME Aftersales Engineering en viktig och förstärkt regional närvaro med paneuropeiska möjligheter, säger Dave Fleming, Director GM Europe Service Engineering.

Thomas Lindskog, Direktör Aftersales Saab Automobile betonar att:
- Affären är en viktig ingrediens i Saab Automobiles omstrukturering. Det är glädjande att en svensk leverantör visar sig vara den starkaste och effektivaste partnern för Saab och GM Europa.

- I en mycket tuff internationell konkurrens har Semcons långsiktiga strategier visat sig vara mycket framgångsrika när det gäller att genomföra omfattande partnerskapsaffärer. Det förtroende vi nu fått från GME är ett bevis och ytterligare ett steg i vår strävan att vara ledande inom området eftermarknadsinformation, säger Hans Johansson, koncernchef på Semcon.

För mer information, kontakta:
Thomas Lindskog, Direktör Aftersales, Saab Automobile AB, tel: 0702-479 999
Christer Nilsson, Presschef, Saab Automobile AB, tel, 070-603 24 12