Ynnor AB

Saab fortsatt starkt på tjänstebilsmarknaden – trea i september

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 16:34 CEST

Biltillverkaren Saab fortsätter att tilltala företagsköparna. I september registrerades 587 bilar från Trollhätteföretaget. Det kan jämföras med 212 samma månad i fjol 2009, en ökning med 176,9 procent. Saab är just nu tredje störst bland landets juridiska personer, visar unik statistik från nyhetsbrevet Tjänstebilsfakta.

Statistiken Ynnor Bil 90 baseras på uppgifter från SCB och publiceras månadsvis. Ynnor Bil 90 är unikt genom att försäljningssiffrorna är rensade från så kalladebilhandels registreringar – att bilhandeln registrerar bilen på sig själv innan den når slutkunden. Samtidigt kan man se vilka det faktiskt är som köper bilarna, företag eller privatpersoner.

Ohotad etta på tjänstebilsmarknaden är Volvo med 2 536 bilar (2 139, plus 18,6 procent). Tyska Volkswagen är tvåa med 1 206 (1 141, 5,7 procent) registrerade bilar.

Hela tjänstebilsmarknaden ökade med 85,4 procent i september jämfört med krisåret i fjol.

- Det här visar att leveranserna börjar fungera och att beställningarna rullar in, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsultföretaget Ynnor AB.

För Volkswagen är ökningen blygsam. Tillverkaren ligger konstant på omkring 1100-1200 bilar.

- Frågan är om Volkswagen har leveransproblem eller om man helt enkelt har nått taket av sin produktionskapacitet, säger Ronny Svensson.

Toyota har inte heller lyckats ta del av den allmänna konjunkturuppgången. Toyota ökade endast 0,6 procent, från 512 bilar i september 2009 till 1206 bilar föregående månad.

- Det är uppseendeväckande att Toyota ligger still. Det kan hänga ihop med att köparna inte uppfattar att tillverkaren följer med den allmänna utvecklingen, kommenterar Ronny Svensson.

Bland övriga raketer på tjänstebilsmarknaden kan nämnas sydkoreanska Kia och Hyundai, som tillsammans fick 416 bilar (206 respektive 210 bilar) inregistrerade, en ökning från 224 (124 respektive 100) i september 2009. Även Subaru fortsätter att öka i popularitet bland företagsköparna, från 61 i september i fjol till 200 samma månad i år – 227, 9 procent.

Nyregistrering Juridisk Person

(Placering, Sep 2009, Sep 2010, Diff %)

1. VOLVO, 2139, 2536, +18,6

2. VOLKSWAGEN, 1141, 1206, +5,7

3. SAAB, 212, 587, +176,9

4. AUDI, 379, 548, +44,6

5. TOYOTA, 512, 515, +0,6

Källa: Ynnor Bil 90/Tjänstebilsfakta

Nyregistrering Fysisk Person

(Placering, Sep 2009, Sep 2010, Diff %)

1. VOLVO, 1331, 1161, -12,8

2. TOYOTA, 449, 856, +90,6

3. KIA, 400, 746, +86,5

4. VOLKSWAGEN, 738, 685, -7,2

5. FORD, 426, 631, +48,1

Källa: Ynnor Bil 90/Tjänstebilsfakta

Med den kompletta Ynnor Bil 90-statistiken kan man dessutom följa bilförsäljningen under tre månaderoch därigenom kunna dämpa effekten av tillfälliga fluktuationer, exempelvis stora leveranser till enstaka kunder.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, vd, Ynnor AB, 0708-35 48 78

Ynnor AB är sedan snart tjugo år tillbaka Sveriges ledande kunskapsföretag inom området tjänstebilar och ger bland annat ut böcker, publikationer och är content provider åt många företag som informerar om och producerar tjänster inom fordonssektorn.

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder