Saab

· Unik exteriörfärg och aluminiumfälgar
· Lädersportsäten med inpräglad Saab-logotyp
· Uppgraderingar i interiören

Saab startar nu firandet av sina 60 första år som biltillverkare genom att erbjuda jubileumsmodeller av både 9-3 och 9-5, utföranden som ger kunderna mervärden i form av unika detaljer såväl interiört som exteriört.

Ska man vara nogräknad är det några veckor kvar till jubileumsåret eftersom det var i juni 1947 som flygplanstillverkaren Saab överraskade dåtidens bilvärld genom att visa upp prototypen för en produktionsfärdig bil, Saab 92. Med strömlinjeformad kaross, unika konstruktionslösningar och framhjulsdrift, gjorde den rent hus med många av den tidens föreställningar om hur bilar skulle vara beskaffade och etablerade därmed den starka tradition av innovativt och oberoende tänkande som allt sedan dess har präglat Saab-varumärket.

Jubileumsversionerna av Saab 9-3 och 9-5 kan beställas omgående och ger förstås bilköparna något extra med tanke på jubileet. När det gäller exteriören kännetecknas Saab 9-5 Aero och Vector av en unik, isblå metalliclack och speciella, femekrade 17-tums aluminiumfälgar. (De kunder som önskar kan förstås få sin bil i någon av de ordinarie metallicfärgerna i stället.) SportCombin får dessutom mattförkromade takrelingar.

På insidan ingår bl a svarta sportlädersäten fram med inpräglad Saab-logga på ryggstöden. Alla säten har inlägg i kontrasterande blå eller grå färg (beroende på exteriörfärgen) som följs upp av grova trådsömmar som även återfinns på bl a textilgolvmattorna. Ventilationsreglagen har kromade utsläpp och i SportCombin har golvet i lastrummet ett kromat handtag i samma flygplansutförande som i 9-3.

Beträffande Saab 9-3 ser jubileumspaketet i stort sett likadant ut som på 9-5 både exteriört och interiört med unika fälgar och Ice Blue Metallic. Kundpriset för jubileumspaketet är 12.900 kronor men motsvarar ett kundvärde (beroende på exakt modell) runt 40.000 kronor. I priset ingår då också Pilot-paketen för respektive modell med t ex regnsensor, elmanövererade stolar, larm, förberedelse för mobiltelefon med mera.

Introduktionen av jubileumsmodellerna apropå Saabs 60-årsjubileum är det första i en rad initiativ som Saab planerar för att manifestera sitt arv med rötterna inom flygutveckling, skandinavisk kultur och en tradition av oberoende, framåtsyftande tänkande.

Saab 9-5 SportCombi 60 Anniversary

Högupplösta bilder kan hämtas via: media.saab.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com