Sånga-Säby Hotell & Konferens

Sånga-Säby har invigt sitt nya hotell

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 10:16 CEST

I augusti invigdes ett av Sveriges mest klimatsmarta hotell på Ekerö utanför Stockholm. Med utsikt över Mälaren har Sånga-Säby uppfört en ny hotellbyggnad med 72 tvåbäddsrum.

Den nya byggnaden är gjord för att hålla bästa möjliga energivärde. Hotellet är utfört i massivträ enligt Trälyftets byggsystem med en tät och välisolerad klimatskärm. Uppvärmningen sker genom bergvärme och solpaneler. Badrummen har elektrisk golvvärme som till stor del försörjs av solceller. Värmen från spillvattnet i duschar återvinns för att värma tilluften i ventilationssystemet.

I samband med hotellbygget har konferenshotellet renoverats. Konferensrum och allmänna utrymmen har fått en ansiktslyftning och det har byggts en ny bar. Hela ventilationssystemet är utbytt och hotellet har nu en resurssnål och behaglig innemiljö.

Med det nya hotellet har Sånga-Säby nu kapacitet att ta emot 260 gäster i fräscha och klimatsmarta lokaler. Hotellet ägs av Lantbrukarnas Riksförbund och används som ett skyltfönster för bra mat från Sveriges bönder.

Vill du veta mer? Ring eller mejla hotellets VD, Per Åhrlin, 08-560 480 51, per.ahrlin@sanga-saby.se

Sånga-Säby ligger vackert vid Mälarens strand endast 35 km från centrala Stockholm. Här erbjuder vi hög kvalité, smakrika måltider, olika event och aktiviteter samt stora och små lokaler utifrån dina behov. I Herrgården kan den mindre gruppen som önskar det lilla extra, mötas, umgås och övernatta i vacker sekelskiftesmiljö. Sånga-Säby är Nordens första svanenmärkta hotell och är sedan 2007 ett Klimatneutralt företag, vilket gör att ditt arrangemang hos oss blir Klimatneutralt.