Beriksson

Sabadis mörka raw-choklad får nya smaknyanser med olika sockersorter

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2015 08:05 CET

Idén med chokladserien ”i Zuccheri” är att visa att på samma sätt som kakaons typ, ursprung och miljö påverkar chokladens smak, så förändras också smaken beroende på vilken sockersort som används. Enligt Simone Sabadi, mannen bakom det sicilianska varumärket, ser många av dagens producenter och konsumenter på socker enbart som ett sötningsmedel. Men det finns många ”bruna” – mindre raffinerade – typer av socker som innehåller flertalet näringsämnen, fylliga aromer och smaker som vanligt strösocker saknar och som därför ger mer än bara sötma till den färdiga chokladen. I chokladserien I Zuccheri använder Sabadi Muscovadosocker och kokospalmsocker till de två chokladerna med 75 % kakaohalt.

Muscovadosockret som Sabadi använder utvinns ur ekologiska sockerrör på Filippinerna. Det är ett råsocker som produceras genom att juicen pressas ut genom en gammal hantverksmetod. Den naturliga förekomsten av melass ger sockerjuicen den mörka färgen. Muscovadosocker är rikt på mineraler, särskilt järn, och har en fyllig, intensiv smak och en mjuk eftersmak av lakrits.

Kokospalmsocker framställs genom att man försiktigt tappar nektar från blomknopparna på konosnötspalmen. Denna nektar kokas till en tjock honungsfärgad sirap. Den blandas till en jämn krämig konsistens och den överflödiga vätskan får sedan avdunsta för att sockerkristallerna ska framträda. Sockret innehåller flera olika mineraler och vitaminer. Det har fylliga aromer och en unik karamelliserad och fruktig sockersmak. Båda sockersorterna upplevs som mindre söta än rörsocker men kokospalmsockret upplevs som det minst söta av de tre sorterna. I kombination med den ecuadoriansk Nacionalkakaons blommiga och tropiskt fruktiga smak har Sabadi skapat två spännande chokladkreationer där de olika sockersorternas unika karaktärer ges fritt spelrum.

Den tredje chokladbiten är gjord av endast 100 % ekologisk kakao och innehåller därmed inget tillsatt socker. Den har en kraftfull och lätt blommig chokladsmak med en mjuk beska och lång eftersmak.

Samtliga choklader från Sabadi innehåller ekologisk Nacionalkakao från ecuadorianska kooperativa bönder och allt socker är också ekologiskt certifierat.

*Rawchoklad är choklad som har producerats enligt ”raw-metoder” som innebär att chokladen inte tempereras över ca 45,5 grader celcius, vilket bidrar till att chokladen innehåller mer aromämnen, vitaminer och nyttiga naturliga enzymer. Denna choklad har på grund av detta en lite grynig konsistens som skiljer sig från choklad som framställs vid högre temperaturer.

De små mörka chokladbitarna med varierande sockersorter kostar cirka 10 kronor/st i specialbutiker och kaféer. En fullständig lista över återförsäljare av Sabadis produkter i Norden hittar du på www.beriksson.net under rubriken ”Återförsäljare”.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ned bilder här. Har du frågor får du gärna mejla mig: markus@beriksson.neteller ring mig på tel: +46703883534

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.