Memo Förlag AB

Sabotage på hotell i ny Hemliga Klubben-bok

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2016 08:37 CEST

Nu landar ”Hemliga Klubben – Fallet med den magiska nyckeln” av Susanne MacFie på Sveriges bokhandelsdiskar. Boken är den fjortonde om Hemliga Klubben och denna gång utspelar sig deckarfallet i klassisk hotellmiljö där den populära deckarduon Moa och Måns får ett nytt klurigt fall att lösa.

I "Hemliga Klubben - Fallet med den magiska nyckeln" har Moa och Måns blivit inbjudna att bo en helg på stadens hotell. Redan första morgonen upptäcker de att någon försöker förstöra för hotellet. Någon verkar kunna ta sig in i låsta rum. Men hur? Det finns bara en nyckel och den har hotelldirektören Frank Foajé. Den populära deckarduon inser att de har fått ett nytt fall att lösa, och de får snart fullt upp med att spana och avslöja vem det är som kan smyga in i låsta rum utan att bli upptäckt.

Deckarintrigen är som vanligt förlagd till kaféstaden Alingsås vilket ger böckerna en extra dimension genom Susanne MacFies miljöbeskrivningar av gamla trähus, innergårdar och kaféer.

Hemliga Klubben-böckerna är uppbyggda som klassiska pusseldeckare och väcker läslust hos både killar och tjejer. Det hemliga språket, där läsaren får klura och skriva kod, gör böckerna extra roliga och spännande. Böckerna illustreras av Roland MacFie.

Susanne MacFie har skrivit ett trettiotal böcker för barn och ungdomar och arbetar på olika sätt, tillsammans med Roland MacFie, med att inspirera och uppmuntra barn till att läsa och skriva, bl a genom läsprojektet Lust att läsa  www.lustattlasa.se, att göra författarbesök i skolor och genom olika aktiviteter och evenemang som kan bidra till att väcka läslusten hos barn, t ex bokreleasepartyn för barn i samband med boksläpp. Hemliga Klubben med Moa och Måns finns också som barndeckarvandringar i Alingsås och som aktivitet för barn på alla Sunwing-hotell globalt (hos resekoncernen Thomas Cook där bl a Ving ingår)

”Att väcka läslusten samt öka viljan att läsa hos barn ligger oss varmt om hjärtat. Vi försöker på ett enkelt, roligt och kreativt sätt uppmuntra barn till att läsa genom olika aktiviteter kring våra böcker", säger Susanne MacFie.

______________________________________________________

SVENSK FÖRFATTARE
Susanne MacFie är en av Sveriges mest utlånade författare. Hon föddes i Göteborg 1966 och debuterade 2002 på Eriksson och Lindgren (ingår idag i Rabén och Sjögren) och har sedan dess kommit ut med ett trettiotal barn- och ungdomsböcker. Sedan 2010 jobbar hon heltid som författare.

RECENSIONSEXEMPLAR
Representanter för media och bokbloggare kan rekvirera ett recensionsexemplar av boken "Hemliga Klubben - Fallet med den magiska nyckeln" genom att skicka ett mejl till info@memoforlag.se

PRESSKONTAKT OCH INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR:
Kontakta Roland, Memo Förlag, tel 0705-730045, info@memoforlag.se

PRESSBILDER OCH OMSLAGSBILDER:
Finns på http://www.memoforlag.se/omoss/press/

UTGIVNA BÖCKER
Utgivna böcker av Susanne MacFie

MER INFORMATION
Webbsida: memoforlag.se
Webbsida: susannemacfie.se

______________________________________________________

Snabbfakta om Susanne MacFie
Susanne MacFie är barn- och ungdomsförfattare. Tidigare har hon skrivit två böcker om den påhittiga Myrra, som båda sänts som radioföljetong i Sveriges Radio. Hon har också skrivit serien Legenden om De Fyra Elementen, som funnit många läsare och som även satts upp som teaterpjäs i Finland. 2012 debuterade hon dessutom som bilderboksförfattare med karaktären Allis Sprallis. I ”Trippe Trädkapare" har hon också skapat en nyfiken härlig bilderbokskaraktär. Susanne är född i Göteborg och uppvuxen i Alingsås och bor där med sin man Roland MacFie, som bl a illustrerar Hemliga Klubben-böckerna, och sina tre barn. Och det är just i kaféstaden Alingsås som hon låter sin deckarserie om Moa och Måns och deras hemliga klubb utspela sig. Hennes böcker om Vilda Våghals, illustrerade av dottern Sarah MacFie, utspelar sig också i Alingsåsmiljöerna. Susanne arbetar numera heltid som författare men har en mångårig erfarenhet som kommunikatör. Senast som global informationschef för ett av bolagen inom Volvokoncernen.

Memo Förlag - för en positiv läsupplevelse