Folkpartiet

Sabuni (FP): S bromsar integrationsreform

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 09:31 CEST

En av de största reformerna av flyktingmottagandet på årtionden riskerar att bromsas om de rödgröna vinner valet. Socialdemokraterna vill slopa etableringslotsarna - en central del av etableringsreformen som ska stödja nyanlända att komma ut på arbetsmarknaden.

- Den som kommer till Sverige ska få nycklar till arbetsmarknaden, inte nycklar till bidragssystemen. Etableringslotsarna ska säkerställa att varje nyanländ så snabbt som möjligt får rätt språkutbildning, validering, rehabilitering och annat stöd för att komma i arbete.

Det säger integrationsminister Nyamko Sabuni (FP), som i dag skriver i Sydsvenska Dagbladet om vikten av att förändra mottagandet för nyanlända.

- Att snabbt få kontakt med arbetsmarknaden är avgörande för integrationen. Därför satsar vi stora resurser på rätt insatser och individuellt stöd från första dagen. Det vill de rödgröna skära ned på.  Folkpartiet och alliansen går till val på att fortsätta genomföra arbetslinjen inom integrationspolitiken. Egen försörjning istället för omhändertagande, aktivt stöd och delaktighet istället för passivitet och bidragsberoende - det är så vi lägger grunden för ett Sverige som håller ihop, avslutar Nyamko Sabuni (FP).

Info:
Ikväll debatterar Nyamko Sabuni mot Luciano Astudillo (S) i Rosengårds Folkets hus i Malmö kl.18.

Länk till Nyamko Sabunis debattartikel i Sydsvenskan:

Ylva Westlund
Pressansvarig (FP)