Södersjukhuset AB

Sachsska Barnsjukhuset öppet men har kö

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 10:06 CET

Barnakutmottagningarna på stockholmssjukhusen är för närvarande ansträngda. Därför rekommenderar Sachsska Barnsjukhuset att barn som inte är akut sjuka vänder sig till närakuter och vårdcentraler. – Vi tar emot upp till 80 akut sjuka barn per dygn just nu, det här är den mest ansträngande tiden på året. För barn som inte är akut sjuka kan väntan på vår akutmottagning därför bli lång. Svårt sjuka barn prioriteras, säger Per Sandstedt, chef för Sachsska Barnsjukhuset på Södersjukhuset. Tar emot både akuta och planerade besök Sachsska Barnsjukhuset är inriktat på barnmedicin och tar emot såväl akuta som planerade besök. Vårdplatssituationen är emellertid ansträngd såväl på Sachsska Barnsjukhuset som på andra barnsjukhus i länet: – Vårdplatserna räcker med nöd och näppe, men vi har kontroll och har bemannat för att klara situationen. Av erfarenhet vet vi att vinterperioden är en tid då barn oftare drabbas av virusinfektioner, säger Per Sandstedt. Hitta rätt vårdgivare: www.vardguiden.se För ytterligare information, vänligen kontakta: Ulrica Franzén, informationschef, Södersjukhuset, 08-616 10 76, mobil 070-484 10 76 Per Sandstedt, verksamhetschef, Sachsska Barnsjukhuset, 08-616 40 01, mobil 073-966 09 63 Södersjukhuset har Nordens största akutmottagning och är inriktad på vård och forskning inom folksjukdomar. Sachsska Barnsjukhuset ingår också med 18 000 barn årligen som får medicinsk hjälp. Sjukhuset har 3 800 medarbetare och 600 000 stockholmare i upptagningsområdet, Av de omkring 100 000 personer som besöker akuten varje år läggs nästan 50 000 in. Varje år kommer 6 000 barn till världen på Södersjukhuset.