SÄFSEN Resort AB

Säfsen satsar vidare på de yngsta besökarna

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 12:59 CEST

När Säfsen traditionsenligt öppnar liftarna den 13 december möts besökaren av en anläggning som utvecklats ytterligare sedan förra året. Satsningarna har även i år varit inriktade på att ge barnen en minnesvärd upplevelse av vintersemestern. Nytt för säsongen är en barnpark, med hopp och rails anpassade till de yngsta åkarna, som byggs i den stora familjebacken. – Familjen Filurius får även en ny bil i år, en Filurmobil, som kommer att stå parkerad i Filuriland. Vi har även gjort i ordning grusade uppställningsplatser för husvagnar och satsat på lågenergilampor för miljöbelysning av Säfsen Alpin under kvällstid, berättar Säfsens sportchef Pärra Hansson. För de lite större barnen väntar en utbyggd snowpark – med flera nya rails – som utformats av den välkände parkdesignern David Ny. – David Ny är en av världens främsta på området och har tidigare designat pipes och bordercrossbanor för såväl OS- som världscuptävlingar. Det gör att vi kommer ha en riktigt häftig snowpark i Säfsen när säsongen drar igång under luciahelgen, säger Pärra Hansson. Inför årets vintersäsong har boendestandarden höjts ytterligare i Säfsen. Samtidigt som kringaktiviteterna vid sidan av vintersporterna fortsätter att utvecklas. – Vi har totalrenoverat ytterligare 30 hus till toppstandard inför vintern. Samtidigt projekterar vi för att bygga 15 nya hus med 10 sängplatser i varje. Fler massörer ökar tillgängligheten till våra populära behandlingar efter en tuff dag i snön. Dessutom har vi utökat antalet islandhästar och har nu tio stycken att erbjuda besökare som är sugna på en härlig tur i vinterlandskapet, säger Christer Rosén, vd Säfsen Resort. För ytterligare information kontakta: Pärra Hansson, sportchef Säfsen Resort AB, tel 0591-77 55 02, 0704-17 24 66, parra.hansson@safsen.se Christer Rosén, VD Säfsen Resort AB, tel 0591-77 50 11, 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se Bilder för fri publicering: www.safsen.se/pressrum SÄFSEN är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt. I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland. Under barmarkssäsongen: 360 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar. Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1 300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten. Anläggningen tilldelades 2006 priset som årets företag i Ludvika kommun kvalitetsutmärkelsen ”Naturens Bästa”.