SÄFSEN Resort AB

Säfsen slog nya rekord under sportloven

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2017 09:49 CET

När Säfsen summerar sportlovsveckorna så har det varit de mest välbesökta lovveckorna någonsin. Både räknat i övernattningar och i antal skidåkare, är det nya högsta noteringar. Även gästnöjdheten har stigit.

Under sportloven är skidorterna av tradition välbesökta och i år har Säfsen haft fler sportlovsgäster än tidigare. Både antalet övernattningar och antalet skidåkare slår rekord. Loginätterna har ökat med 7,6% sedan förra årets toppnotering och antalet skiddagar[1] har ökat med 8,5% mot fjolåret.

Ökningen kommer av att fler gäster valt att spendera hela sportlovsveckan i Säfsen samt ett högre tryck av daggäster. Trenden att svenskarna i högre grad väljer skidorter med kortare reseavstånd växer och enligt statistik från branchorganisationen SLAO[2] är tillväxten mer än 3 gånger högre hos de större skidorterna som ligger söder om de klassiska fjällorterna.

• -Vi har målmedvetet och under många år gjort det enklare och roligare för barnfamiljer att vara aktiva tillsammans. Vårt mål är att vara den bästa skidorten att lära sig åka skidor på för både barn och vuxna och vi anpassar alla delar av vistelsen till det säger Andreas Larsson, ansvarig för skidåkningen och vinterprodukten på Säfsen Resort.

[1] En skiddag definieras som en person som åkt i anläggningen en dag.

[2] Svenska Liftanläggningars Organisation, länk till SLAOs branschrapporter

Samtidigt som det varit fler gäster i skidområdet har gästnöjdheten öka enligt undersökningar genomförda av extern part. Det bekräftas också av en silvermedalj för ”Bästa skidort för barnfamiljer 2017” i Stora Barnsemesterpriset[1].

• -Sportlovsgästerna ger oss helhetsbetyget 5,2 på en 6-gradigskala. Vår kanske viktigaste konkurrensfördel är vår personal som genomgående får högsta betyg, avslutar Andreas.

Andreas Larsson, ansvarig för skidåkning och vinter på Säfsen Resort

070-697 93 37, andreas.larsson@safsen.se

www.safsen.se

[1] Länk till Stora barnsemesterpriset.

Kort om Säfsen Resort

Säfsen är en upplevelsedestination i södra Dalarna med verksamhet året runt. I skidområdet finns ett stort område för barn, ungdomar och föräldrar med 18 nedfarter, 6 liftar, 1 rullband, hiskligt många kilometer längdspår och massor av andra kul snöaktiviteter. Sommartid finns 350 km MTB-cykling, 320 km leder för vandring och löpning och 175 sjöar och vattendrag inom 15 km samt ett otal andra vildmarksupplevelser. Säfsen erbjuder dessutom konferensmöjligheter för upp till 280 personer, familjebekväma stugor samt restauranger och ambitiösa kök. Vi brinner för att utveckla Säfsen till nästa nivå genom att göra enklare och roligare för barn och familjer att vara aktiva tillsammans.