SÄFSEN Resort AB

Säfsen slog nya rekord under sportloven

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2018 11:50 CET

När Säfsen summerar sportlovsveckorna så har det varit de mest välbesökta lovveckorna någonsin. Både räknat i övernattningar och i antal skidåkare, är det nya högsta noteringar. Även säsongen som helhet är redan med mer än en månad kvar av vintern den bäst belagda i Säfsens historia.

Under sportloven är skidorterna av tradition välbesökta och i år har Säfsen haft fler sportlovsgäster än tidigare. Både antalet övernattningar och antalet skidåkare slår rekord. Loginätterna har ökat med 6% sedan förra årets toppnotering och antalet skiddagar[1] har ökat med 10% mot fjolåret.

Ökningen kommer av att fler gäster valt att spendera hela sportlovsveckan i Säfsen samt ett högre tryck av daggäster. Trenden att svenskarna i högre grad väljer skidorter med kortare reseavstånd växer och enligt statistik från branchorganisationen SLAO[2] är tillväxten mer än 3 gånger högre hos de större skidorterna som ligger söder om de klassiska fjällorterna.

-Vi har under många år jobbat på att göra det enklare och roligare för barnfamiljer att vara aktiva tillsammans säger Andreas Larsson, ansvarig för skidåkningen och vinterprodukten på Säfsen Resort.

-Vi vill att Säfsen ska vara den första skidorten en ny skidåkare besöker och vi anpassar alla delar av vistelsen till det. Sedan har givetvis den fina vintern och det goda snöläget i backar och spår bidragit ytterligare fortsätter Andreas.

Redan nu har Säfsen bokat lika många stugdygn som under hela fjolårets vintersäsong och med mer en månad kvar på säsongen ser vi fram emot två mycket fina påsklovsveckor.

Mer info

• Snödjup just nu 90 cm
  • 98 km längdspår öppna
  • 18 av 18 nedfarter öppna.
  • Följ aktuellt snöläge på safsen.se/safsens-vader

Andreas Larsson, ansvarig för skidåkning och vinter på Säfsen Resort
070-697 93 37, andreas.larsson@safsen.se
www.safsen.se

[1] En skiddag definieras som en person som åkt i anläggningen en dag.

[2] Svenska Liftanläggningars Organisation, länk till SLAOs branschrapporter

Kort om Säfsen Resort

Säfsen är en upplevelsedestination i södra Dalarna med verksamhet året runt. I skidområdet finns ett stort område för barn, ungdomar och föräldrar med 18 nedfarter, 6 liftar, 1 rullband, hiskligt många kilometer längdspår och massor av andra kul snöaktiviteter. Sommartid finns 350 km MTB-cykling, 320 km leder för vandring och löpning och 175 sjöar och vattendrag inom 15 km samt ett otal andra vildmarksupplevelser. Säfsen erbjuder dessutom konferensmöjligheter för upp till 280 personer, familjebekväma stugor samt restauranger och ambitiösa kök. Vi brinner för att utveckla Säfsen till nästa nivå genom att göra enklare och roligare för barn och familjer att vara aktiva tillsammans.