SÄFSEN Resort AB

Säfsens ”kompishus” en gästsuccé Säfsen Resort fortsätter investera för bättre boende och nya upplevelser

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 09:31 CEST

Vintersäsongen närmar sig och Säfsen Resort i sydvästra Dalarna fortsätter att investera i boende och ännu bättre upplevelser för både svenska och internationella gäster. Inför årets säsong beräknas investeringarna landa på 50 miljoner kronor. 20 nya ”kompishus” byggs, det befintliga boendet uppgraderas och snöläggningskapaciteten utökas ytterligare.

De senaste tre åren har Säfsen investerat 95 miljoner kronor och nu fortsätter man att se en ökad gästtillströmning. Bokningsläget inför vintersäsongen är starkare än någonsin.

– Vi har haft en markant ökning de senaste åren, inte minst av internationella gäster, säger Christer Rosén, vd för Säfsen Resort, som för tredje året i rad nominerats till utmärkelsen ”TRIP Global Award” som delas ut till den bästa upplevelsen i Sverige.

Säfsens egna gästundersökningar visar också att kvaliteten på boendet är viktig. Och här skiljer sig de internationella gästernas önskemål från de svenska.

– Utländska gäster bor gärna i större hus med fler bäddar. Vi har tidigare haft 20 Dalenhus (”kompishus”), med upp till tolv bäddar. Nu projekterar och bygger vi ytterligare 20 hus för att möta efterfrågan, säger Christer Rosén.

Totalt räknar Säfsen med att öka antalet bäddar inför årets säsong med 200 till totalt 1 500 bäddar.

Andra nyheter inför vintersäsongen 2010/2011:

• Förbättrat boende (exempelvis uppgradering med bland annat

bastu i vissa stugor).

• De 205 befintliga timmerstugorna renoveras kontinuerligt.

• Ytterligare ökad snöläggningskapacitet med motsvarande 15 - 20 procent.

• Skid- och barnområdet Filuriland förbättras och utvecklas med fler och bättre upplevelser.

• Sportshopen utvecklas.

• Barn- och lekrummet i huvudbyggnaden Hyttan vidareutvecklas.

• Ny kökschef - Stefan Lundqvist. Stefan har varit i branschen sedan 1984 och har tidigare bland annat arbetat på Billingehus i Skövde, med Yves Milland på legendariska Restaurang Lyon och sedan 1995 drivit både catering och restaurangverksamheter. Idag är han också verksam med ”Calmars” i Kungshamn.

För ytterligare information kontakta:

Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB, tfn: 0591-77 50 11 / 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se

Bilder för fri publicering: www.safsen.se/pressrum

SÄFSEN är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt. I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland. Under barmarkssäsongen: 450 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar. Säfsen är för tredje året i rad nominerad till utmärkelsen ”TRIP Global Award” som delas ut till den bästa upplevelsen i Sverige. Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten.