Säg ifrån mot alkohollobbyn, Göran Hägglund!

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 10:34 CET

- Sätt folkhälsan främst och äventyra inte Systembolaget genom gårdsförsäljning! uppmanar Eva Olofsson, Vänsterpartiets ledamot i socialutskottet och alkoholpolitisk talesperson.

Idag 17/11 2010 skriver Dagens Nyheter att utredningen om gårdsförsäljning kommer att föreslå att gårdsbutiker inte bara ska tillåtas sälja egenproducerad alkohol utan också få sälja sprit, vin eller öl av andra tillverkare.

- Detta skulle riskera en av de viktigaste delarna av Sveriges restriktiva alkoholpolitik, nämligen den begränsning av tillgängligheten som det innebär att Systembolaget har försäljningsmonopol. Genom forskning vet vi att detta, kombinerat med en aktiv prispolitik, är det effektivaste sättet att minska alkoholskadorna. Det är helt ansvarslöst att sätta affärsintressen före folkhälsan, säger Eva Olofsson.

- Det finns en stor risk för att EU kan ifrågasätta det undantag från EU:s konkurrensregler som Sverige fick för Systembolaget när vi gick med i EU. Man gör ofta jämförelser med Finland, men gårdsförsäljningen där fanns redan när de gick med i EU och gäller enbart frukt och bärviner från egenprocucerade bär. Det som den aktuella utredningen föreslår är något mycket vidare.

- Nu måste KD och FP stå upp för folkhälsan mot de krafter som på sikt vill avreglera alkoholförsäljningen och därmed kraftigt öka alkoholanvändningen som är ett av vårt lands största folkhälsoproblem när det gäller skador och sjukdomar, ökat våld och ökade samhällskostnader, avslutar Eva Olofsson.

Läs min blogg http://evaolofsson.v-blog.se

Mer information: