Justitia Pax Veritas

Säg nej till instrumentalisering av journalister i valkampanjer

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2014 11:49 CEST

Med anledning av artikeln "Profilerna som stöder folkmordsförnekarna", publicerad i Expressen den 25:e april, uppmanar nu föreningen Justitia Pax Veritas tidningen Expressen och hela den svenska journalistkåren att säga nej till karaktärsmord av oliktänkande och nej till instrumentalisering av journalister i valkampanjer.

I och med att EU-parlamentsvalet nu är över vill vi härmed uppmärksamma Sveriges journalister på det förtal som bl.a. ideella föreningen Justitia Pax Veritas (JPV) och dess ordförande Drago Drangel utsattes för genom en artikel i Expressen, som uppenbarligen syftade till att främja en politikers personliga valkampanj.

När det nyligen blev känt att tidningen Helsingborgs Dagblad köps upp av Bonnierkoncernen sa tidningens kulturredaktör Gunnar Bergdahl att man i Sverige är på väg ”att gå mot en slags kommersiell DDR-journalistik” [1]. Expressens artikel ”Profilerna som stöder folkmordsförnekarna”, skriven av Claes Petersson och Karl-Johan Karlsson och publicerad den 25 april 2014, visar att avsaknad av genuin mångfald i det stundande ”mediala DDR-riket” kan korrumpera journalistiken till den graden att journalister låter sig instrumentaliseras i karaktärsmördande valkampanjer.[2]

Läs hela brevet på JPV:s hemsida

Justitia Pax Veritas  är partipolitiskt, etniskt och religiöst obunden ideell förening. Föreningen sysslar bl.a. med freds- och konfliktforskningsfrågor med utgångspunkt i konflikten i f.d. Jugoslavien. Föreningens bildades i december 2011 och har sitt säte i Stockholm.