Dr. Saeid AB

Saeid Esmaeilzadeh lanserar Spartacus Capital - en nytänkande, alternativ investeringsverksamhet

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2020 15:18 CET

Saeid Esmaeilzadeh lanserar nu Spartacus Capital - en nytänkande investeringsverksamhet som vill erbjuda individer möjlighet att bygga bolag i branscher som ofta glöms bort. Spartacus Capitals vill nu utveckla affärsidéer till bolag, genom att bidra med sin infrastruktur, kapital, expertis och nätverk.

Serie-entreprenören Saeid Esmaeilzadeh har under flera år funderat över hur han kan skapa en struktur för att hjälpa fler individer att välja entreprenörskap. Med femton års erfarenhet av bolagsbyggande konstaterar han att största lärdomen varit att “aldrig tro att vi är bäst eller bättre än någon annan på något vi gjort, men däremot varit agila i att bygga lönsamma bolag i branscher som få investerare initialt är intresserade av”. Vidare förklarar Saeid att Spartacus avser bli en alternativ investerare “eftersom dagens diskurs domineras av tech och innovation, men att historiskt har entreprenörskap många gånger handlat om att förädla och förändra befintliga strukturer”.

Rekordmånga Svenskar vill bli entreprenörer men det är få som vågar och ännu färre som lyckas. Den starkaste anledningen är att entreprenörskap upplevs som riskfyllt. Saeid menar att “i USA pratar man om ventures, som kommer från ordet Adventure, och det är ett äventyr varje dag att bygga företag. Med spartacus vill vi guida och stötta andra typer av äventyr genom vår beprövade struktur för att fler ska få utforska sina idéers potential”.

Spartacus Capital vill möjliggöra individens affärsidé som annars inte har en tydlig väg framåt i dagens kapitalmarknad. Namnet Spartacus blev självklart eftersom vi ser det som vår “mission att befria entreprenöriella människor till att förverkliga sina idéer”. Som princip investerar Spartacus Capital i affärsidéer med investeringsbehov mellan 5-100 MKR. Genom tillgång till vårt kapital, nätverk och erfarenheter som bolagsbyggare, vill vi skapa förnyelse i konventionella branscher. Primärt fokus är inom följande tre områden:

● Konsolidering av en bransch (ex. Dentalum.com)

● Fastighetsutveckling (botello.se)

● Uppskalning av fungerande och lönsamma affärer

Under våren 2020 planerar teamet att göra ett flertal investeringar. Teamet i Spartacus Capital bjuder nu in entreprenörer att ansöka om ett första möte via bolagets hemsida.

Presskontakt: Annika Ottosson, a nnika@sp artacus.capital, 0736729699

Saeid Esmaeilzadeh has built several companies across industries over the last fifteen years. In 2018 he launched the fund Hidden Dreams and in 2020 he founded Spartacus Capital.