Blaupunkt

Säker körning med videonavigation

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 10:53 CEST

• Videokamera visar köranvisningar på aktuell vägbild

• "Sign recognition" läser vägskyltar

• DVB-T TV mottagning med digital kvalitet (TravelPilot 700)

• Röststyrning och Internet access

Bosch dotterföretag Blaupunkt lanserar två av marknadens mest tekniskt avancerade GPS:er - TravelPilot 500 och TravelPilot 700. För säkrare körning i en allt komplexare trafik har Blaupunkt utrustat de nya produkterna med funktioner som saknar motsvarighet bland konkurrenterna.

En integrerad videokamera finns på baksidan av båda navigatorerna och gör det möjligt att projicera vägen framför bilen på färgskärmen. I videonavigeringsläget visas pilarna för att svänga på skärmen över filmen av den verkliga trafiksituationen från videokameran. Det gör väganvisningen mer realistisk och lättare att förstå. GPS:en är även försedd med en kamera som användaren både kan fotografera med och filma med i underhållningssyfte. Den integrerade kameran kan även läsa av skyltar för hastighetsbegränsning och påvisa dessa för föraren vilket kan göras både akustiskt och visuellt.

- Videokameran är en viktig säkerhetsfunktion då hastighetsinformationen som är lagrad i vägkartorna inte alltid är aktuell vid exempelvis vägarbeten och trafikomläggningar, säger Johan Lilja, Försäljningschef på Blaupunkt i Sverige.

För högsta säkerhet är GPS:erna även utrustade med traditionella förprogrammerade hastighetsbegränsningar och "sign recognition" aktiveras först då avvikelser upptäcks.

En DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terrestrial) mottagningsmodul är integrerad i TravelPilot 700, som kan ta in flera olika TV-kanaler i digital kvalitet. Passagerare kan på så sätt se på TV och Text-TV under resans gång. Genom EPG (Eletronic Program Guide) ges en överblick av alla registrerade TV-stationer och TV-program vilket gör att TravelPilot 700 även lämpar sig som en portabel TV utanför bilen.

Båda GPS:erna har ett röststyrningssystem för destinationsangivelser där en feltolerans för stadsnamn underlättar inmatningen. Det är särskilt användbart vid färd i andra länder där utländska namn ibland kan vara svåra att uttala.

Med hjälp av Bluetooth-tekniken kan produkten även användas som en handsfree högtalartelefon för säkra mobiltelefonsamtal under bilkörning. En integrerad ljussensor ändrar automatiskt ljusstyrkan i displayen. Styrkan ändras från dag till natt eller exempelvis vid färd genom en tunnel. Kartor för 42 länder, inklusive Ryssland, är förinstallerade i båda navigatorerna.

Ytterligare en nyhet för båda GPS:erna är uppkopplingsmöjligheten till Internet genom WLAN. Med en enkel konfiguration kan dem användas till obegränsat surfande för att exempelvis lyssna på Podcasts eller läsa e-post. Genom Internettelefoni,såkallad VoIP (Voice over Internet Protocol), ges tillgång till gratis telefoni till hela världen genom datornätverk (VoIP-to-VoIP).
Det medföljande Microsoft Officepaketet i TravelPilot 700 innehåller program som läser dokument i Word, Excel och Power Point samt PDF-läsare, e-postkonto, kalender och Paint.

TravelPilot 500 och 700 är utrustade med en Dual Core Titanium-processor med en klockfrekvens på 500 MHz för hög reaktionshastighet samt ett rymligt minne på 8 GB. För ruttberäkning och omräkningar är TravelPilot 500 och 700 några av de snabbaste i sin klass.

Båda enheterna kan ladda in och spela MP3/WMA filer för musik och film samt visa digitala bilder från SD-kort upp till 8 GB. En frasbok översätter meningar från en mängd olika områden i 18 språk och flera spel ingår.

TravelPilot 500 är utrustad med samma funktioner som TravelPilot 700 förutom DVB-T samt Office-applikationerna. Samtliga övriga Internetfunktioner finns dock i TravelPilot 500 med WLAN, Bluetooth samt e-postprogram.

Länk till informationsfilm om TravelPilot 700: www.blaupunkt.com/de/download/tp-700-web.wmv

Rekommenderat cirkapris för TravelPilot 700 är 5499 kronor
Rekommenderat cirkapris för TravelPilot 500 är 4499 kronor

Båda produkterna kommer att finnas i svenska butiker i slutet av september.

För mer information, vänligen kontakta:

Produktinformation:
Johan Lilja
Robert Bosch AB
johan.lilja@se.bosch.com

För högupplösta bilder och produktutlån:
Maria Bergerbrant
Priest PR
073- 928 41 83
maria@priestpr.com

Om Blaupunkt
Blaupunkt är ett företag inom Bosch Group-koncernen som är ledande inom tillverkning av informationssystem, bilstereoapparater, högtalare och fordonsantenner. Blaupunkts huvudkontor ligger i Hildesheim, Tyskland och produktion återfinns i Portugal, Ungern, Tunisien, Malaysia och China. Företagets försäljning uppgick till 1,4 miljarder euro under 2006 och Blaupunkt sysselsätter cirka 8 700 människor världen över.