Panda Security

Säkerhetshot 2016 - en profetia från Panda

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2015 11:15 CET

Madrid, December 22, 2015

Attacker på Android och storskaliga infektioner blir de främsta säkerhetshoten 2016

Enligt Pandas förutsägelser, kommer 2016 att bli ett år då skadlig kod kommer att växa exponentiellt och attacker som riktar sig mot mobila enheter kommer att vara utbredda.

Allt eftersom de blir mer populära, kommer betalningsplattformar och Internet of Things också vara mottagliga för angrepp.

För att hålla sig skyddad, kommer det att bli nödvändigt att ha avancerade säkerhetsverktyg som förhindrar och agerar mot attacker.

Panda Security, världsledande inom molnbaserade säkerhetslösningar, offentliggör sina prognoser när det gäller de största problemen som kan påverka IT-säkerhet 2016. Det kommande året kommer att fyllas med hot som kan påverka privatanvändare, småföretag och storföretag.

Skapandet och spridningen av nya prover på skadlig kod, som syftar till att infektera användare, kommer att fortsätta växa i en exponentiell takt, precis som vi har sett under år 2015 där antalet nya prover som registreras dagligen nått 230 000.

Under 2016 finns det en förutsedd ökning av infektioner via JavaScript och en ökning av antalet cyberbrottslingar som använder Powershell, ett verktyg som ingår i Windows 10 som tillåter skript med alla typer av funktioner att utföras, vilket kan användas för att attackera användare.

Storskaliga och mobilbaserade attacker

Cyberbrottslingar letar efter sätt att attackera största möjliga antalet användare och företag, och samtidigt uppnå största möjliga vinst.

På grund av detta, kommer de att fortsätta att använda verktyg såsom Exploit Kits, eftersom många av dagens lösningar inte kan bekämpa den typen av attack på ett effektivt sätt, vilket gör dess infektionshastighet mycket hög. Av samma anledning kommer skadlig kod på mobiler också öka, särskilt för Android, som är det mest populära operativsystemet på marknaden.

"Även om Androidattacker har varit vanligt under de senaste åren, är nyheten för 2016 på vilket sätt mobiler kommer att bli smittade. Vi kommer att få se fler hot som "rootar enheten" (se ett exempel från Mr Robot som gått på SVT), vilket gör elimineringen till en näst intill omöjlig uppgift för ett antivirusprogram, med undantag för dem som kommer förinstallerade från fabriken ", säger Luis Corrons, teknisk direktör på PandaLabs.

Det kommer också att ske en ökning av direkta attacker genom rootkit-tekniker, som gör det möjligt för hackare att gömma sig för operativsystemet och säkerhetslösningar.

Internet of Things och mobila betalningar

2016 kommer att bli det år då Internet of Things blomstrar, med fler enheter än någonsin anslutna till Internet.

Med detta i åtanke kommer cyberbrottslingar att genomföra attacker mot dessa enheter, som vi redan under 2015 har sett, exempelvis vad gäller bilar vars programvara är ansluten till Internet, vilket möjliggjorde fjärrstyrning av fordonet.

Betalningsplattformar på mobila enheter kommer att vara under luppen för cyberbrottslingar som försöker dra nytta av dem, eftersom de kan vara enkla sätt för brottslingar att stjäla pengar direkt.

"Om någon av plattformarna blir mer populär jämfört med de andra, kommer det att vara den första som angrips eftersom de söker efter svagheter i systemet", fortsätter Luis Corrons.

Viktiga utmaningar för säkerhet

Med tanke på den nuvarande situationen, där antalet hot ökar exponentiellt och attacker blir allt mer sofistikerade, kommer användare och företag måsta vidta extra säkerhetsåtgärder för att förbli skyddade mot farorna med Internet under 2016.

Därutöver finns också hot för företagen som allvarligt kan skada både deras rykte och finanser. Cyberbrottslingar kommer att ha som mål att stjäla konfidentiell information om företaget (ekonomiska data, strategiska planer, etc.), och även information som tillhör företagets kunder. När de har stulit detta, kommer de att försöka utöva utpressning mot bolaget att betala en lösensumma för att få tillbaka informationen, en metod som kallas Cryptolocker.

För att möta komplexiteten i dessa attacker, och de som väntar oss under 2016, kommer det att bli nödvändigt för användare och företag att ha säkerhetsverktyg och lösningar som analyserar och klassificerar beteendet hos allt som körs (exekveras), och att även erbjuda avancerat skydd för att förebygga och agera mot säkerhetshot.

Panda Security grundades 1991 och är världens ledande leverantör av molnbaserade säkerhetslösningar. Produkterna finns på 23 språk och har miljoner användare i 200 länder världen över. Panda Security var det första IT-säkerhetsföretaget att erbjuda kraften i molnteknologi via sin Collective Intelligenceteknologi. Den här innovativa säkerhetsmodellen kan automatiska analysera och klassificera tusentals fall av ny skadlig kod varje dag, vilket garanterar kunder det mest effektiva skyddet med minimal prestandapåverkan. Nyligen lanserades också ett gratis antivirus i molnet; det ultralätta Panda Cloud Antivirus. Panda Security har 56 kontor världen över med ett amerikanskt huvudkontor i Kalifornien och ett europeiskt huvudkontor samt centrum för forskning i Spanien (Madrid och Bilbao). För mer information, gå till: www.pandasecurity.com.