Länsförsäkringar

Säkrare kortköp med regionspärr

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 09:05 CET

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen oroar sig för att drabbas av kontobedrägerier konstaterar Finansinspektionen i en undersökning. För att ytterligare förbättra tryggheten för kunderna, inför Länsförsäkringar en ny funktion där kortinnehavaren kan begränsa vilka regioner eller världsdelar som kortet kan användas i.

- Genom den så kallade regionspärren ökar vi tryggheten för kunderna vid kortköp i butik och via internet. Kunden kan alltid välja själv vilken region som ska vara öppen respektive stängd vid varje köptillfälle, säger Per-Olof Skarstedt, ansvarig för betaltjänster på Länsförsäkringar AB.

Länsförsäkringar arbetar kontinuerligt med att öka kortsäkerheten för kunderna. Några av de åtgärder som genomförts är:

- Övervakning dygnet runt av korttransaktioner
- Möjlighet att sätta olika beloppsbegränsningar på kortet
- Möjlighet att sätta spärrar, för till exempel spel, på kortet
- Automatiska beloppsspärrar och spärrar för internetköp för kunder under 18 år
- Chip på samtliga kort
- PIN via internetbanken
- Branschstandarden Säkra kortköp (Verified by VISA samt MasterCard SecureCode)

För ytterligare information kontakta:

Per-Olof Skarstedt, ansvarig för betaltjänster på Länsförsäkringar AB.
Telefon: 08-588 422 52, 073-96 422 52

Länsförsäkringars pressjour
Telefon: 08-588 418 50

Länsförsäkringar är Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Kunderna i vart och ett av landets län äger sitt lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. 24 länsförsäkringsbolag samverkar genom det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB, som bedriver utveckling och service inom bank, liv-, sak- och djurförsäkring. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och banktjänster för privatpersoner, företag och lantbruk. Samtliga bolag inom länsförsäkringsgruppen är miljöcertifierade enligt ISO 14001.