Stiftelsen Skansen

Säl-otta i nya sälbassängen

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 07:09 CEST

Sälarna på Skansen får en renoverad och utökad anläggning som nyinvigs den 15 augusti kl 9.
Det uppmärksammas med en säl-otta med skärgårdskänsla och dragspelsmusik.

Skansen verkar för att sprida kunskap och engagemang för biologisk mångfald i Östersjön och ett rikt liv för sälar både i det fria och i anläggningar som på Skansen. Med på ottan är Anja Pärson, som blir Skansens första sälambassadör.
-Det är ett riktigt hedersuppdrag, säger Anja Pärson, och det ska bli roligt att få vara med och stödja arbetet för ett friskare innanhav och en god miljö för alla från norr till söder.

På programmet står också  invigningstal av journalisten och författaren Henrik Ekman och zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk som berättar om den nya sälutställningen. Skansens djurvårdare visar upp gråsälarna i deras nya bassäng, allt till ackompanjemang av skärgårdsspelman Åke Hellman på dragspel.

Skansen har sälar för att informera om vikten av att bevara den biologiska mångfalden i havet, att lära barn – och vuxna - om sambanden mellan djur, natur och människa. En annan uppgift för djurparkerna är att aktivt bidra till artens fortbestånd, något som Skansen medverkat till ex vis genom utsättning av säl i Östersjön utanför Polen. Skansen samarbetar bl a med SLU, WWF, Skärgårdsstiftelsen och Naturskyddsföreningen i folkbildande syfte och genom forskningsarbete.

Renoveringen av sälanläggningen på Skansen har gjorts möjlig genom en sponsringsöverenskommelse med Saint Gobain Byggprodukter AB Weber, som efter att ha varit materialsponsor till Skansen i många år nu utökat sitt engagemang och blivit projektpartner. Materialsponsorer: Betongindustri, Cementa.

Säl-otta
Datum: 15 augusti
Tid: 9.00
Plats: Skansen, övre sälanläggningen