Kristdemokraterna, KD

Sälj ut och stärk Green Cargo

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 14:41 CEST

- Riksdagen måste sätta stopp för Leif Pagrotskys arroganta bemötande av folkets företrädare. Att säga nej till det carte blanche som han nu begärt för hanteringen av statens bolag skulle vara en kraftfull signal om att det nu får vara nog!

Det sa Maria Larsson, Kristdemokraterna, och Åsa Torstensson, Centerpartiet, båda ledamöter av riksdagens näringsutskott, när de på torsdagen presenterade partiernas gemensamma alternativ till regeringens utförsäljning av Green Cargo.

- Regeringens agerande när den begär ett carte blanche av riksdagen är oetiskt. Leif Pagrotsky verkar ha glömt att regeringen endast förvaltar de statliga bolagen på riksdagens uppdrag och att riksdagen är ägarnas, det svenska folkets, företrädare. Som sådan har riksdagen en rättighet att ta ställning till ett mer konkret affärsupplägg än det regeringen presenterat.

- Man kan befara att den väg som regeringen nu verkar slå in på när det gäller statens godstransportföretag kommer leda till att allt mer trafik flyttas från järnväg till landsväg. Det är för oss helt obegripligt att miljöpartiet har valt att ställa sig bakom en sådan politik.

- Vi vill befria Green Cargo från de dyra leasingavtalen och sälja bolaget i tre delar. Detta skapar förutsättningar för socialt och ekologiskt hållbara transportsystem och konkurrens på spåren.

Mer information:

Maria Larsson