Thermia Värmepumpar

Säljstart idag för Thermias nya värmepump G3

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 13:08 CEST

Nu kan villaägare över hela landet sänka energiförbrukningen ytterligare. Idag lanserar Thermia en ny generation värmepumpar – Diplomat Optimum G3, vilket är uppföljaren till Thermias tidigare storsäljare G2. Den nya värmepumpen har en årsverkningsgrad* som är upp till 10 procent bättre än de närmaste konkurrenternas.

- Vår bästa villavärmepump har blivit ännu bättre, vilket gör att våra många kunder kommer att spara ännu mer pengar. År efter år. Vi ligger längst fram i teknikutvecklingen, och detta är förmodligen den bästa värmepump för villor som finns idag, säger Thermias försäljningschef Mats Larsson.

Tester utförda vid Danfoss Heat Pumps R&D Centre visar att den nya värmepumpen har upp till 10 procent högre årsverkningsgrad* än de närmaste konkurrenterna.

De förbättrade egenskaperna hos Thermia Diplomat Optimum G3:s kommer framförallt från den nyutvecklade kylkretsen. Med en ny typ av kompressor, nytt köldmedium och den senaste generationens värmeväxlare har G3:an blivit ännu effektivare än sin föregångare.

I dagarna lanseras även en ny version av Thermias Online – ett tillbehör med vilket man kan styra och övervaka värmepumpen på distans via dator, mobil och surfplatta.

Värmepumpar finns idag i mer än 1 miljon svenska hem. Värmepump är ett miljövänligt alternativ till andra uppvärmningssystem, och bidrar till att förbättra miljön genom att kraftigt minska utsläppen av koldioxid. Thermias värmepumpar hämtar kostnadseffektivt energi ur luft, mark, sjö och berg. Eftersom dessa energikällor värms av solen är värmepumpar EU-klassificerade som förnybar energikälla.

* Årsverkningsgrad (även kallad årsvärmefaktor) är det mått som visar hur effektivt en värmepump arbetar sett över ett helt år, där både varma och kalla perioder räknas in samt produktion av varmvatten. Årsverkningsgraden är unik för varje installation och måste därför räknas fram i varje enskilt fall.

För mer information:
- Mats Larsson, försäljningschef Sverige tfn 0570-813 00 alt 070 3167343, mats.a.larsson@thermia.se
Bilder för fri publicering på personer, produkter mm, se: www.thermia.se/press gå ner till Ladda ned och välj därefter kategori.

Kortfakta om Thermia och Danfoss:
Thermias värmepumpar tillvaratar den naturliga energi som finns i berg, mark, sjö, vatten och luft; och de kan sänka uppvärmningskostnaden för fastigheter med mer än tre fjärdedelar. Thermia, som ingår i Danfosskoncernen, omsätter drygt 600 Mkr och har omkring 200 anställda. Huvudort för Thermias produktion och utvecklingsarbete är Arvika i Värmland.
Läs mera på vår hemsida www.thermia.se
Ägaren Danfoss, med huvudkontor i Nordborg, är Danmarks största industrikoncern med en omsättning på 32 miljarder DKR och drygt 24 000 anställda. Danfoss är en global koncern med mer än 100 bolag över hela världen. Läs mer på www.danfoss.com