Stiftelsen Skansen

Sällskapsliv - litterärar matinéer på Skansen

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 07:30 CET

Föreläsningsserien Sällskapsliv - litterära matinéer tillbaka med en ny serie författarporträtt i Ordenshuset Brofästet på Skansen. Serien arrangeras i samarbete med DELS, De Litterära Sällskapens Samarbetsnämnd och i vår presenteras en rad intressanta profiler i svenskt kulturliv.

Harry Martinsons Hav och Rymd 7 mars

En av de senast uppsatta litterära skyltarna i Stockholm är förärad Harry Martinson. Orden Hav och Rymd ingår i inskriptionen och kring detta tema spinner HM-sällskapet. Medverkar den här söndagen gör Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik och tolkare av Aniaras hemligheter. Han kompletteras av Ingemar Sallnäs och Göran Bäckstrand och för musiken svarar musikern Gunnar Edander.

Harry Martinson (1904-1978) började sitt yrkesliv till sjöss. Han debuterade nio år senare meddiktsamlingen Spökskepp. Så småningom vidgade Martinson sitt rum från havet till hela rymden.

Collage om Moa Martinson och diktarsystern Sally Salminen 14 mars

Skådespelerskan Anita König gestaltar Moa Martinson i söndagens Sällskapsliv. Författaren Anna-Lisa Bäckman talar om åländskan Sally Salminen, som fick Nordiska litteraturpriset 1936 för genombrottsromanen Katrina och därmed trädde in i den svenskspråkiga arbetarlitteraturen. Både Moa och Sally gjorde, till skillnad från sina manliga författarkollegor, kvinnan till subjekt. Sekreterare i Moas Vänner Petra Harkort-Berge reflekterar utifrån ett radiosamtal från 1946 mellan Moa och Moses Pergament.

Moa Martinson föddes 1890 som dotter till en fattig ogift piga. Hennes liv blev dramatiskt och slitsamt. 1933 debuterade hon med romanen Kvinnor och äppelträd. Redan då blev hon uppmärksammad för sin förmåga att förena en fräck frispråkighet med äkta medkänsla och ett provocerande kvinno- och klassperspektiv. Under de kommande 25 åren hann hon med 22 romaner och novellsamlingar samt en diktsamling.

Frank Heller – svindlaren som blev en av våra stora underhållsförfattare 21 mars

I dramatiserade tablåer, varvat med uppläsning av spännande texter och visning av TV/filmscener, gestaltas Frank Hellers dramatiska liv ifrån banksvindeln i det studentikosa Lund, flykten utomlands, och kasinospelandet i Monte Carlo till genombrottet till framgångarna som vår mest populära, kontinentala och översatta underhållningsförfattare under mellankrigstiden.

Prästsonen Gunnar Serner (1886-1947) blev rekordung fil. dr. 1910 vid Lunds universitet på en avhandling om Swinburne men lämnade brådstörtat Sverige två år senare och livnärde sig från 1914 på kontinenten som författare under namnet Frank Heller. Han skrev 57 böcker, framför allt äventyrsromaner som t.ex. Herr Collins affärer i London, Storhertigens finanser och Kejsarens gamla kläder. De blev mycket populära, översattes till många språk och filmades både i Sverige och utomlands. Hans självbiografi På detta tidens smala näs (1941) ger intressanta glimtar av hans liv. Frank Heller har på senare tid uppmärksammats bl a genom en doktorsavhandling och flera årsböcker utgivna av det relativt nybildade Frank Hellersällskapet.

Livets starka smak – ett möte med poeten Stig Sjödin 28 mars

Helena Brodin reciterar dikter, Per Helge, ordförande i Stig Sjödin Sällskapet, ger ett livsporträtt, och Bernt-Olov Andersson med delar av gruppen Bandavdelningen framför sånger med smak av Stig Sjödin.

Stig Sjödin (1917-1993) var brukspojken från Sandviken som med erfarenheterna av tio års hårt industriarbete i bagaget utvecklades till en av 1900-talets finaste svenska poeter. Om arbetets män och kvinnor skrev han som ingen annan före honom, och hans senare poesi förnyade också så beprövade teman som naturen och kärleken. Som poetisk skildrare av arbetet, menade Lars Furuland, tillhör han världslitteraturen. Fjorton diktsamlingar och hundratals krönikor och debattartiklar i dagstidningar och fackförbundspress är ett oskattbart arv, vilket Stig Sjödin Sällskapet, bildat 1996, vill bidra till att förvalta.

Å, herregud, ett fruntimmer! - Elin Wägner 4 april

Det hundraåriga Pennskaftet - "en liten tunnbyggd flicka med ett yvigt och blankt, blekblont hår kring ett smalt kantigt och oregelbundet men ganska fängslande ansikte" - i skådespelaren Anita Königs gestalt möter Elin Wägner-sällskapets ordförande Mariane Enge Swartz, som inleder och visar bilder.

Elin Wägner (1882-1949) var journalist, författare och samhällskritiker. 1944 blev hon invald som den andra kvinnan i Svenska Akademien efter Selma Lagerlöf. Hon var en feminist, pacifist och fredsaktivist samt en tidig "väckarklocka" i miljöarbetet genom boken Väckarklocka (1940). Hon skrev ett 30-tal romaner och novellsamlingar, tidningsartiklar och filmmanus, redaktör under en period för Fogelstadsförbundets tidskrift Tidevarvet. Skildrade tidigt kvinnors yrkesarbete i Norrtullsligan (1908) och deras kamp för rösträtt i Pennskaftet (1910) och blev särskilt uppskattad för sina romaner med smålandsmotiv, t.ex. Åsa-Hanna (1918) och Vinden vände bladen (1947) som blev hennes sista bok. Elin Wägner-sällskapet bildades 1990 för att visa hur tidlös Elin Wägner är i sitt engagemang för freden, jorden och kvinnorna. Sällskapet är också engagerat i vården av Elin Wägners hem Lilla Björka i Småland, som är öppet för allmänheten under sommaren.

Tid och plats

Sällskapsliv håller till i Ordenshuset Brofästet, inne på Skansen. Mellan kl 14:30 och 15:00 finns möjlighet att dricka en kopp kaffe. Själva programmet pågår mellan kl 15:00 och 16:30.