Stiftelsen Skansen

Sällskapsliv på Skansen - Laura Fitinghoff 31 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 14:12 CEST

Vägen till Frostmofjället - en berättelse om Laura Fitinghoffs liv. Hervor Sjödin, ordförande i Laura Fitinghoffsällskapet, tillika systerdotters dotterdotter till Laura Fitinghoff, berättar och visar bilder ur Lauras liv och ger exempel på brev och dagböcker ur hennes arkiv på KB:s handskriftsavdelning. Cissi Jakobsson medverkar med sång.

Laura Fitinghoff (1848-1908) var född i Sollefteå, dotter till den legendariske prosten Runsten och hans sångbegåvade maka Ottilia. Hennes liv blev en berg- och dalbana från samhällets topp ner till bottnen och långsamt upp igen. Vid 23 års ålder blev Laura mer eller mindre tvingad att gifta sig med den stormrike brukspatronen Conrad Fitinghoff, 67 år. Äktenskapet blev aldrig lyckligt och Fitinghoff gick i konkurs. Laura blev tvungen att försörja sig och sin dotter Rosa. Hon blev författare, debuterade 1885 och publicerade därefter en jämn ström böcker, artiklar, noveller. Barnen ifrån Frostmofjället kom ut i november 1907, och blev en omedelbar succé. Men Laura dog ett halvår senare och blev själv snart bortglömd, medan "Barnen" levde vidare. Filmen som gjordes 1945 torde vara den allra mest visade filmen alla kategorier i Sverige. Redan som 16-åring träffade Laura Artur Hazelius och förälskade sig handlöst. Efter att ha bott på många platser landet runt, kom hon 1885 till Stockholm och blev en av Artur Hazelius trognaste medhjälpare i arbetet med Skansen. I många år förestod hon t ex "Norrlandsståndet" på Vårfesterna på Skansen. Laura Fitinghoffsällskapet vill berätta historien om Laura, ett fascinerande kvinnoöde.

Sällskapsliv på Skansen äger rum i Ordenshuset Brofästet på söndagar i oktober kl 15.00 - 16.30. I höst presenteras Dan Andersson 3 oktober, Sonja Åkesson 10 oktober, Gunnar Turesson 17 oktober, Gustaf Fröding 24 oktober och Laura Fitinghoff 31 oktober.