Compete Now

Sällskapspel blir verktyg för att förena 700 nordiska medarbetare

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 16:21 CET

Kan man använda ett frågespel för att förbättra intern-kommunikationen på ett företag? Absolut, i alla fall om man får tro logistikföretaget Geodis Wilson. Tillsammans med Compete Now AB, som står bakom det populära sällskapsspelet MIG, har Geodis Wilson tagit fram ett företagsspecifikt frågespel för att effektivisera en större omorganisation.

Geodis Wilson genomför en omorganisation där 20 kontor runt om i Norden ska enas och 700 medarbetare börja arbeta under en gemensam organisation. En stor utmaning är att skapa interaktion mellan företagets medarbetare i de olika länderna och förbättra kännedomen om de olika marknaderna.

– Geodis Wilson står inför utmaningen att slå samman olika kulturer i de fyra nordiska länderna. En viktig nyckel i detta arbete är att engagera, samverka och främja ömsesidig förståelse, säger Peter Vallenthin vd för Geodis Wilson Norden.

Tillsammans med spelföretaget Compete Now föddes tanken på att ta fram ett anpassat frågespel. MIG- spelen har funnits på marknaden sedan 2001 och är ett av Sveriges mest sålda frågespel. MIG finns i fysisk form i låda med kort och tärningar och även som applikationer för iPhone och Androidtelefoner. Förutom breda frågespel för vuxna finns varianter som MIG för barn, MIG Familj och ECO-MIG, ett spel med klimat- och miljöfokus.

Det företagsspecifika frågespelet ”Get Connected” som nu tagits fram för Geodis Wilson ska användas som en personaltävling under hela 2011. Frågorna handlar om de nordiska länderna, om likheter och olikheter och om Geodis Wilsons företagskultur.  Varje månad får de anställda på ett roligt och lärorikt sätt tävla om weekendresor till de andra nordiska länderna. Vinnarna rapporterar sedan tillbaka om sin resa på en speciell blogg som satts upp på företagets intranät.

– Kommunikation och delaktighet är de viktigaste framgångsfaktorerna i ett förändringsarbete. Det är kul att vårt frågespel visat sig vara ett bra verktyg för att informera, ena och underhålla säger Helena Sverrisdóttir Liewendahl vd för Compete Now AB. Hon tror att många företag behöver ta nya grepp för att skapa en positiv stämning kring förändringsarbeten.

Kontaktpersoner:

Geodis Wilson Peter Vallenthin 0703-00 99 45, peter.vallenthin@se.geodiswilson.com.

Compete Now Helena Sverrisdóttir Liewendahl, 0735-18 20 18, helena@playmig.com