Volvo Lastvagnar Aktiebolag

Sällsynt lastbil kompletterar samlingen på Volvo Museum

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2017 16:01 CET

Volvo Museum har köpt in ett exemplar av en utrotningshotad lastbilsart för att komplettera sin lastbilssamling. Volvo Titan Tiptop tillverkades bara i drygt 1.400 exemplar och bara ett fåtal i världen finns kvar idag. Nu har en i tipptopp-skick fått parkeringsplats på Volvo Museum.

Volvo Titan Tiptop skapade sensation genom att vara den första tyngre och starkare frambyggda europeiska lastbil som hade tipphytt. Genom att den saknade motorhuv framför föraren bildade den skola för hur europeiska lastbilar skulle komma att se ut - än till våra dagar. Modellen tillverkades mellan 1964 -65 och den snabba utvecklingstakten gjorde att inte fler än 1.429 stycken hann tillverkas innan det var dags för modellbyte.

- För oss är det naturligtvis oerhört roligt att vi fick chansen att köpa bilen som dessutom är i ett mycket fint originalskick. Den representerar en viktig epok i Volvo Lastvagnars historia och kompletterar därför samlingen på ett fint sätt, säger Sören Nyeboe, chef för Volvo Museum.

Bröderna Robert och Rustan Eliasson, som nu sålt till museet, räddade lastbilen från en långsam död ute på en åker.

- Det krävde mycket jobb att få den i fint skick, men nu är den förmodligen den mest kompletta Titan Tiptop som existerar idag. Vi har lagt ner oerhört mycket tid på att åka runt och leta originaldelar över hela landet och även i Norge, säger Robert.

Som ny gick denna Titan som dragbil mellan bland annat Sverige och Finland. Robert köpte lastbilen som tonåring i början av 80-talet och hade den som A-traktor. Efter att han sålde bilen 1986 påbörjades en skrotning och den tillbringade åtta år utspridd på en åker.

- Beslutet att köpa tillbaka bilen och renovera upp den var kanske mer känslomässigt än logiskt, men det var definitivt värt besväret, skrattar Rustan.

Volvo Lastvagnar tillhandahåller kompletta transportlösningar för professionella kunder med höga krav och erbjuder ett komplett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar. Kunderna stöttas av ett globalt nätverk med över 2 000 återförsäljare och serviceställen i mer än 120 länder. Produktionen av Volvolastbilar bygger på global närvaro med produktionsanläggningar i 15 länder. Under år 2016 levererades över 102 800 Volvolastbilar världen över. Volvo Lastvagnar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggnings¬maskiner och motorer för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvos arbete baseras på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön.