Folkpartiet

Sänk elskatten!

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 08:54 CEST

- Höjningarna av elpriserna slår hårt mot vissa hushåll. Men det är hyckleri när socialdemokratiska statsråd ojar sig över att det är avregleringens fel att priserna stiger. Att de höjs är utslag av en medveten politik. En orsak att de stiger är att de skatter som drabbar elpriset höjdes så sent som i höstas. En annan orsak är att den svenska kärnkraften avvecklas. Att återreglera elmarknaden vore helt fel väg att gå.

Det sade fp-ledaren Lars Leijonborg i ett anförande i Stockholm på lördagen.

- Genom våra svenska vattenfall och vår säkra kärnkraft har vårt land unika möjligheter att producera miljövänlig el till rimliga priser. Om vi tillverkar mer kärnkraftsel och ser till att vi har mer, inte mindre, konkurrens på elmarknaden kan priserna pressas långsiktigt och oljeanvändningen minska. Den kortsiktiga lösning som fungerar är att nu sänka elskatten.

- Att hålla nere elpriserna genom en rimlig beskattning är också ett bättre sätt att stimulera övergång från oljeeldning till miljövänligare alternativ än de tillfälliga subventioner som införts just nu.

- Folkpartiet gick emot både höjningen av elskatten och kärnkraftskatten i höstas. Den rimliga slutsatsen av det som hänt på marknaden sedan dess är att ta tillbaka de höjningarna. Jag hoppas att det kommer att vara en viktig fråga i de budgetsamtal mellan regeringen och stödpartierna som nu inletts, avslutade Leijonborg (fp).

Kontakt:

Joakim Bergström