Byggnads

Sänkt a-kasseavgift

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 14:11 CEST

Styrelsen i Byggnads och Målarnas gemensamma a-kassa har beslutat att sänka avgiften till a-kassan med 70 kr. Sänkningen kommer att ske i februari 2011.

– Vi ser en sjunkande arbetslöshet ibland våra medlemmar. Det är enormt glädjande. Då är det inte mer än rätt att vi också sänker avgiften till a-kassan, säger Johan Lindholm, vice ordförande i Byggnads och Målarnas gemensamma a-kassa.

– Vi är emellertid fortsatt väldigt kritiska till systemet som gör att en akademiker endast får betala ca 90 kronor i a-kasseavgift, medan en Byggnadsarbetare får betala ca 305 kr och en kulturarbetare över 400 kr i månaden. En medlem i a-kassan ska inte straffas för att man tillhör ett yrke med hög arbetslöshet, säger Johan Lindholm.

Tillsammans med den redan genomförda sänkningen av a-kasseavgiften på 50 kr kommer medlemmarna i Byggnads och Målarnas gemensamma a‑kassa att få en sänkning av avgiften med 120 kr per månad, från 425 kr till 305 kr/mån.