AFA Försäkring

Sänkta premier 2011

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2011 14:42 CET

AFA Försäkring betalar tillbaka totalt 3,1 miljarder kronor i premier för de kollektivavtalade försäkringarna till privata näringslivet, kommuner och landsting.

AFA Försäkring kan konstatera ett fortsatt väsentligt lägre inflöde av nybeviljande sjukersättningsfall alltsedan halvårsskiftet 2008 vilket är en effekt av de förändringar som infördes i sjukskrivningsprocessen den 1 juli 2008. Detta leder till avvecklingsvinster på redan reserverade åtaganden som kan nyttjas till en sänkning av 2011 års premier för de kollektivavtalade sjukförsäkringarna.

Parterna inom avtalsområde Svenskt Näringsliv – LO har kommit överens om att sänka årets premie för sjukförsäkringen AGS och premiebefrielseförsäkringen till 0 kronor vilket medför en kostnadsminskning för företagen med totalt 1,4 miljarder kronor. Även 2011 års premie för TGL-försäkringen är sänkt till 0,2% (från 0,3%) av lönesumman vilket innebär att 0,2 miljarder kronor betalas tillbaka.

Även inom avtalsområde Kommuner och landsting sänks premierna för de kollektivavtalade sjukförsäkringarna. Parterna inom avtalsområde Kommuner och Landsting har överenskommit om en sänkning av årets premier med totalt 1,5 miljarder kronor. Sänkningen gäller sjukförsäkringen AGS-KL och avgiftsbefrielseförsäkringen. Premien för 2011 sänks till 0 kronor för båda försäkringarna.

Återbetalning
Återbetalning av premier till arbetsgivare kommer att ske genom Fora, som på uppdrag av AFA Försäkring administrerar premiebetalningarna. Detta kommer ske i början av nästa år. För mer information - se www.fora.se

Mer information:
Anders Jonsson, chefsaktuarie, AFA Försäkring, tel 08- 6964025, 0708-928 563
Maj-Charlotte Wallin, VD, AFA Försäkring, tel 08-6964202
Rolf Eriksson, presschef, AFA Försäkring, tel 08-6964816, 0708-939577

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se