Briza maxima AB

Särskild - boken som utspelar sig under Malmöfestivalen, släpps på festivalens första dag och bjuder in till att se Malmö med andra ögon under hela festivalveckan.

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 16:13 CEST

Nu släpps Särskild, den andra boken om det Sära Malmö. I två författarsamtal berättar Nene Ormes mer om sitt författarskap, om sin stolthet över det svenska språket och vårt mytologiska arv samt om hennes försök att visa alla andra, såväl Malmöbor som besökare, vilken magisk stad vårt Malmö egentligen är.

Udda verklighet, Nene Ormes första bok, fick ett mycket fint mottagande när den kom ut under våren 2010 och blev årets bäst säljande bok hos Science Fiction Bokhandeln samma år. Nu utkommer äntligen uppföljaren Särskild, som utspelar sig under Malmöfestivalen - som i Nenes unika universum har en parallell festival, de Säras festival.

Nene Ormes skriver urban fantasy där vardag blandas med det övernaturliga, där gröna bussar existerar bredvid orakel och hamnskiftare. Särskild öppnar på Malmöfestivalens första dag. I bokens berättelse rör sig hamnskiftare, eldtursar, lotsar och orakel bland de vanliga festivalfirarna och när de kommer till stan kan vad som helst hända.

Därför släpps Särskild självklart på Malmöfestivalens första dag, och därmed öppnar Nene Ormes också festivalens litterära scen. Möt författaren när hon samtalar med Briza maximas Rebecka Eriksson om hur det är att skriva om sin hemstad som en fantastisk miljö, hur det är att försöka hitta och behålla känslan av magi i de litterära miljöerna när en jobbar och bor mitt i det.

Sök Malmös magiska platser
Nene och Malmöfestivalen erbjuder också utmaningar: anta dem, och delta med resultaten på Malmöfestivalens webbplats och i uppföljande programpunkt. Den 24 augusti vill Nene Ormes och Malmöfestivalens general Karin Karlsson höra om festivalbesökarnas egna upplevelser av det Sära Malmö och en sär festival.

Mer om program för hela lanseringen
Den 17 augusti: https://www.facebook.com/events/409478879108339/
Den 24 augusti: https://www.facebook.com/events/353506538062723/
Brizas program för Malmöfestivalen: http://mfe.st/MZvP8U

Se www.briza.se/pressrum för bilder och pressmaterial.

Författarsamtal
Briza maxima AB