Bibendum

Sätt exotisk smak på julen med Amarula Cream

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 10:00 CET

Amarula Cream är för många en årligen återkommande favorit i juletid. Som avec på julbordet eller i en värmande kaffedrink framför brasan. För dem som vill sätta ytterligare krydda på julfirandet rekommenderar vi vårt nyframtagna pepparkaksrecept med Amarula Cream.

Marulaträdet växer vilt och endast söder om ekvatorn i Afrika där det är varmt året om. Frukten från detta majestätiska träd är inte bara elefanternas favoritgodis utan även huvudingrediens i Amarula Cream.
Av frukten görs ett vin som destilleras innan det lagras på ekfat. Efter två års lagring tillsätts grädde och likören är färdig. Resultatet är en mjuk, rund och mycket krämig gräddlikör med nyanser av vanilj och
exotisk frukt samt en lång och god eftersmak.

Amarula pepparkakor
850 gram socker
1,5 dl sirap
2,5 dl vatten
525 gram smör
Ca 2 kilo vetemjöl
1 matsked kanel
2 matskedar ingerfära
1/2 tesked nejlikor
1 matsked bikarbonat
2 dl Amarula Cream

Rör ihop sirap, socker, vatten och kryddor i en kastrull och koka upp. Ta av från värmen och låt smöret smälta i kastrullen. Häll i Amarula och rör om ordentligt. Blanda bikarbonaten med mjölet i en bunke. Tillsätt vätskan och arbeta snabbt ihop till en fast deg. Låt degen vila i kylen, gärna ett dygn. Sedan är det bara att kavla ut tunt och stansa ut figurer, allra helst med en elefantform. Grädda sedan i 200 grader i ca 7 minuter.

JULKLAPPSTIPS: Amarula pepparkakor i en fin påse tillsammans med en flaska Amarula Cream som från slutet av november levereras i elegant presentförpackning!

Amarula Cream
Art: 677
700 ml: 199:-
350 ml: 109:-