Sätt stopp för skamligt utnyttjande av utländska arbetare

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 14:10 CEST

Nu har det hänt igen. Utländska arbetare som utfört arbete på Stora Hammars skola i Vellinge har blivit skamligt utnyttjade på svensk arbetsmarknad. I det här fallet är det lettiska arbetare som istället för att få den avtalade lönen, 158 kr per timme, tvingats skriva under anställningsavtal där de accepterar 16 kronor per timme. De har arbetat 60-70 timmar i veckan och bott i en källare.

- Det är ett exempel på ett fullständigt oacceptabelt skamligt och hänsynslöst utnyttjande av människor som är i behov av arbete som kan liknas vid jobbtrafficking, säger Lars Ohly.

Byggnads Skåne har idag startat en indrivningsblockad mot det lettiska företaget för att de lettiska byggarbetarna ska få ut de avtalade löner som de har rätt till. De lettiska arbetarna är medlemmar i Byggnads och kommer att få konfliktersättning och logi under den tid som blockaden pågår.

- Vänsterpartiet stöder Byggnads arbete för ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Vi måste få stopp på det skamliga utnyttjande av utländska arbetare som sker på svensk arbetsmarknad. Svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad och lika lön ska gälla för lika arbete oavsett varifrån arbetarna kommer, säger Lars Ohly.

Presskontakt: Matti Kataja 070-6200064