Kaspersky Lab

Safer Internet Day: säkerhetstips kring Facebooks nya sökfunktion

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 08:10 CET

Imorgon inträffar temadagen Safer Internet Days som uppmuntrar till ett säkrare och mer ansvarstagande internetanvändande, särskilt bland yngre människor. IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab delar nedan med sig av tips till Facebook-användare som är oroliga för den omdebatterade sökfunktionen Graph Search.

Facebook lanserade nyligen en betaversion av sökfunktionen Graph Search som kombinerar sökmotorns räckvidd med det personliga innehållet hos sociala nätverk. Syftet är att ge ännu mer relevanta sökträffar, baserat på publik information från Facebook-användare.

Funktionen har lett till förnyad debatt om integritet på nätet. Den avancerade funktionen kan dessutom lätt missbrukas av exempelvis cyberbrottslingar för att komma över privat information om användare. Vill man undvika att utestående får tillgång till personlig information om dig genom Graph Search bör följande steg tas:

1. Säkra din publika information. Se över inställningarna för vilken sorts information – bilder, uppdateringar, kommentarer etc. – som är tillgänglig för alla Facebook-användare.

2. Kategorisera vänner. Facebook gör det möjligt att kategorisa vänner i olika listor. Varje lista kan ges olika behörighet till din information om dig, så att till exempel bara nära vänner kan ta del av information om dig på Facebook.

3. Redigera bilder, likes och uppdateringar. Eftersom Graph Search söker bland dina bilder, gilla-markeringar och uppdateringar, gå igenom dessa för att välja vilka du vill dela dem med. Välj också vilka som kan ta del av framtida inlägg.

4. Rensa och upprepa. Håll koll på din nätintegritet genom att regelbundet gå igenom stegen ovan.

Mediekontakt: Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt
små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget, vars ägarbolag är registrerat i Storbritannien, är verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

*
Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.