Safetop AB

Safetop.se - 33 barn skadade sig i offentlig lekmiljö

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2020 09:41 CET

Safetop.se - 33 barn skadade sig i offentlig lekmiljö

Safetop.se har gjort en genomgång av de ärenden som Konsumverket har fått in på brister i säkerhet på offentliga lekmiljöer. Undersökningen är genomförd ifrån mitten av 2018 till i början av oktober 2019 och det gäller till exempel Lekland, lekplatser och lekhörnor som är knutna till ett näringsställe.

Under denna period så har 33 barn skadat sig i dessa miljöer och tyvärr så illa att drygt 65 procent av fallen har de blivit tvungna att uppsöka en vårdinrättning.

”Majoriteten av dessa ärenden är samband med att ett barn besöker ett Lekland och det är framförallt föräldrarna själva som anmäler brister eller att en skada har uppkommit” säger Ulf Olofsson, Projektledare på Safetop AB.

Av de 51 ärenden som undersökningen omfattas av, ligger framförallt lekmiljöerna koncentrerade till vissa län inom landet. För utförligare information om undersökningen, läs gärna mer på:

www.safetop.se/nyhetsbrev

Har ni frågor eller vill få ytterligare information om undersökningen så kontakta:

Ulf Olofsson, projektledare

ulf.olofsson@safetop.se

+ 46 708 261740

Safetop.se är en kostnadsfri och oberoende jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att finna den säkraste produkten som möjligt för sitt barn. Läs gärna mer på www.safetop.se om barnsäkerhet och hitta marknadens säkraste produkter med vår söksite och safescore