SALMA

SALMA nominerad till Årets Produkt på Dagligvarugalan

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2013 09:00 CEST

Dagligvarugalan är ett årligt event som arrangeras av tidningen Fri Köpenskap, dagligvaruhandelns oberoende affärstidning. Sedan 2009 har tidningen utsett dagligvaruhandelns främsta inom olika kategorier tillsammans med en jury hämtad från branschen.

Till vår stora glädje är SALMA nominerad till Årets Produkt i år. Det innebär att juryn anser att företaget har utmärkt sig inom försäljning, utveckling och/eller förbättring som ger fördelar åt handeln och också påtagligt har gynnat konsumenterna.

–  Vi är givetvis otroligt stolta, säger Johan Gref, sälj- och marknadsdirektör på SALMA i Sverige. Vi har verkligen kämpat under de fyra år vi funnits på den svenska marknaden och utvecklat en helt ny kategori i en stenhård och prispressad bransch.

SALMA har sedan introduktionen på den svenska marknaden 2009 riktat sig till den medvetne konsumenten som uppskattar den unika färskhet, smak och textur som SALMA erbjuder. SALMA är ett hantverk från romkorn till butik och produceras av det norska familjeföretaget Bremnes Seashore, fiskodlare sedan 1937.

-  För oss är det oerhört viktigt med ett strängt kvalitetsfokus i hela värdekedjan vilket vi hela tiden hoppats att konsumenterna ska uppskatta jämte kvaliteten på laxen, fortsätter Johan Gref. SALMA är en otroligt resurssmart produkt då vi bara transporterar det kunden faktiskt använder och allt annat tas om hand av oss själva på bästa sätt.

Som första aktör i Sverige har SALMA introducerat styckdetaljer på lax. Back loin som kommer från den övre delen av laxen och Belly loin som är filéerna från magen. Många konsumenter har sin favorit beroende på om de ska äta SALMA rå, koka, grilla, steka eller grava den. Genomgående är uppskattningen för enkelheten i att hantera produkten och det faktum att kunden vet exakt när laxen togs ur havet.

–  Till skillnad från i Sverige så är det förordning på att redovisa fångstdatum i Norge. Det gör att våra kunder kan äta SALMA rå under hela hållbarhetstiden som är tio dagar. Som konsument är det annars svårt att veta hur färsk fisken är som du handlar i butik. Att SALMA är nominerad till Årets Produkt är fantastiskt och visar att kvalitet lönar sig i längden.

Vinnaren av Årets Produkt på Dagligvarugalan ska vara en produkt som på ett särskilt sätt har utmärkt sig inom försäljning, utveckling och/eller förbättring som ger fördelar åt handeln och också påtagligt har gynnat konsumenterna. I bedömningen är följande områden viktiga:
 Produktens försäljningsutveckling
, innovation och utveckling av sortiment eller metoder
, påtagligt konsumentvärde, tillfört värde till sin produktkategori
 samt skapat plusvärde för butiken

.

SALMA är stolt en del av Norsk Fisk och står för en högre dimension av laxkvalitet.
Från det att SALMA-laxarna tagits upp ur havet, rensats, fileats för hand, paketerats och lämnat produktionsanläggningen under mycket stränga hygienförhållanden, tar det max fyra timmar.
Tack vare den varsamma och blixtsnabba hanteringen har SALMA en unik smak och struktur. Den är fast i köttet och ger ett rejält tuggmotstånd både som rå och tillagad. Doften är ren och smaken fyllig med en ren, delikat eftersmak.

SALMA - En ny dimension av lax