Coop

Salmonella konstaterad i färs

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 13:10 CEST

Vid en stickprovskontroll hos Coops leverantör av färs, har salmonella konstaterats i ett parti. Färsen var märkt med sista förbrukningsdag 15 och 16 augusti och har sålts i Coops butiker i södra Sverige.

–Salmonellabakterierna dör vid upphettning till 75 grader och troligtvis är färsen uppäten redan, eftersom sista förbrukningsdag var i mitten av augusti. Vi vill ändå gå ut och varna eftersom kunder kan ha lagt färsen i frysen, säger Märit Wikström, informatör Coop Sverige.

Stickprovskontroller sker kontinuerligt och det var vid en rutinkontroll som salmonella konstaterades i en ett parti. Köttråvaran är svensk och har sålts som Coop nötfärs, Coop fläskfärs och Coop blandfärs. Förpackningsstorlekarna är på 400, 800 och 1600 gram och har sålts i Coops butiker i ett geografiskt område från Söderhamn och söderut, med undantag från Värmland och Gävleborg.

Kunder som fryst in den aktuella färsen, uppmanas komma in till sin butik med varan och få ersättning.

Smittskyddsinstitutet och Livsmedelsverket arbetar nu med att spåra varifrån smittan kommer.

För mer information:
Coops pressjour: 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark.