SLOW FOOD SÁPMI

Salone del Gusto invigdes idag, torsdag 21 oktober 2010

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 15:43 CEST

Salone del Gusto 2010 invigd!

Idag, torsdagen den 21 oktober, invigdes Salone del Gusto 2010 i Turin. Närmare 200 000 besökare förväntas komma för att fråga, smaka och njuta av alla de produkter som bjuds ut i tre stora mässhallar. Svenskt mathantverk finns på flera ställen. Den svenska bruna bönan, som är ett projekt inom Slow Food Presidia, presenteras som gröda, mat och som chips. Och på lördag lagar en svensk kock en specialkomponerad middag i Turin.

Sverige finns representerat med flera produkter för att visa den rika matkultur och råvaror av hög klass som finns i landet.

Idag, kl 16, presenteras den samiska maten under rubriken: The Sámi cuisine.
Suovas och andra maträtter av ren och älg finns på plats liksom det ojästa vita brödet duolba láibi. Suovas är sedan tidigare ett Presidiaprojekt inom Slow Food.

På måndag den 25/10 kl 16 blir det provsmakning av sex europeiska ostar. En av dem är den källarlagrade getosten från Jämtland som även den är ett Presidiaprojekt. De övriga ostarna är Béarn från Frankrike, Carranzana Cara Negra fårost från Spanien, Vacherin Fribougeois från Schweiz, St. Tola från Irland och en holländsk Gouda.

Under hela mässtiden kommer bruna bönor från Öland att visas upp som ett Presidiaprojekt. De fyra bönsorterna som används vid odling är Stella, Bonita, Katja och Karin. Öland är det enda ställe i Sverige där bruna bönor odlas numera, tidigare fanns odlingar framförallt även i Skåne. Bruna bönor har tidigare ansetts vara en delikatess och serverades vid fester. I Turin finns det smaksatta chips gjorda på bruna bönor samt bönor i tetrapak. Bakom de produkterna ligger ett nytänkande från odlare och företag på Öland. Nio personer från Öland har rest ner för att arbeta på mässan.

Inne i Turin på olika restauranger erbjuds middagar skapade och tillagade av kockar från hela världen. Från Paris och restaurang La Gazzetta kommer Petter Nilsson tillsammans med kollegan Giovanni Passerini på lördag servera middag baserad på årstidens färska råvaror. Middagen går under namnet From Sweden and Italy to Paris och serveras på Ristorante Ruràl.

Slow Foods presidiaprojekt, eller presidier:
Iscensätter hållbar kvalitetsproduktion av livsmedel som riskerar att utrotas, samt att bevara unika odlingslandskap och ekosystem och återuppväcka glömda tillverkningsmetoder eller hanteringsprocesser, eller bevara utdömda djurraser och lokala växter.

För mer information under Terra Madre, på plats i Turin finns: Cristina Gaitan tel: 0706 387 788
Information som rör samer, på plats i Turin finns: Nils-Henrik Sikku tel: 0706 754 379
Övrig pressinformation: Rolf Hertzman tel: 0708 620 675

Läs mer om Slow Food och Salone del Gusto:
www.slowfood.com
www.salonedelgusto.com