SLOW FOOD SÁPMI

Salone del Gusto och Terra Madre invigs på torsdag, besökare och deltagare är på väg.

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 14:51 CEST

Nu är dom på väg till Salone del Gusto i Turin, besökare och deltagare till mässan samt delegater till Terra Madre. Från torsdag till måndag kommer de att träffas, byta erfarenheter, skapa nya kontakter och få nya vänner och inte minst smaka på det bästa av vad mathantverk kan uppbringa. Och bland dem finns Katja, Karin, Bonita och Stella som är äldst med sina närmare 90 år. Alla är de sorter av den bruna bönan från Öland.

Salone del Gusto, som arrangeras av Slow Food i Italien tillsammans med regionen Piemonte och staden Turin, är en av de största matmässorna i världen. För två år sedan kom omkring 180 000 besökare. I år kan det bli ännu fler som besöker de tre utställningshallarna.

Hos Slow Food Presidia finns i år över 200 stånd där regional mat från hela världen presenteras. Från Sverige kommer bruna bönor från Öland att visas och låta sig provsmakas. Men nu mer innovativt än vad vi är vana vid som till exempel smaksatta chips gjorda på bönan och färdiga bönor i förpackningar. Det är två företag från Öland som har tagit fram produkterna i samarbete med odlare. Sammanlagt finns 400 kilo bruna bönor i Turin. Tidigare har källarlagrad getost från Jämtland samt den samiska matkulturens suovas upptagits som Presidiaprojekt. Det finns fler produkter i Sverige som förtjänar att uppmärksammas och bevaras genom Slow Foods Presidia.

Deltagarna kan utöver Presidiaprojekt passa på att smaka på ”Street Food”, god mat baserad på tradition och färska råvaror efter säsong eller besöka Enoteca för vinprovning, drygt 2000 sorter ska det finnas. Däremellan finns det andra provsmakningar, konferenser, middagar och utbildningar.

Rörelsen Slow Food engagerar sig även i sociala frågor, ger stöd till odlare, fiskare och mathantverkare i utvecklingsländer. Ett nytt projekt är skolträdgårdsprojektet ”1000 trädgårdar i Afrika”.

Parallellt med Salone del Gusto äger Terra Madre rum. I det deltar ett sextiotal svenska delegater vilka representerar odlare, fiskare, mathantverkare, ungdomsgrupper, forskare. Terra Madre är ett globalt nätverk som möts vartannat år i Turin. I år kommer omkring 5000 personer från hela världen att delta. Vid invigningen på torsdag kommer samernas representant att hålla tal, ytterligare fyra representanter för ursprungsbefolkningar från hela världen håller tal.

För mer information under Terra Madre, på plats i Turin: Cristina Gaitan tel: 0706 387 788
Information som rör samer, på plats i Turin: Nils-Henrik Sikku tel: 0706 754 379
Övrig pressinformation: Rolf Hertzman tel: 0708 620 675

Läs mer om Slow Food, Salone del Gusto och Terra Madre:
www.slowfood.com
www.salonedelgusto.com