MEP Entertainment AB

SALT – nu och då!

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 17:00 CET

I 14 år (1976–1988) var Göteborgsbandet SALT en av kyrk-Sveriges främsta musikaliska publikmagneter. Bandet spelade ofta även utanför kyrkans väggar.
I vinter återförenas Salt för en 8 spelningar lång konsert-turné i samband med att allt material bandet spelat in släpps på cd. Salt-boxen innehåller samtliga sex skivor som bandet gett ut, och dessutom medföljer en konsert-dvd inspelad live på Scandinavium i Göteborg 1983. Förutom Salt innehåller dvd:n liveframträdanden med Jerusalem, Per-Erik Hallin, Koinonia, Charlotte Höglund, Jan Groth och Ingmar Johansson.
Flera av gruppens ursprungliga medlemmar kom från Choralerna, en kör som var pionjärer inom svensk gospelmusik. Men för Salt var inte  ärendet gospel, bandet sneglade i stället mot grupper som Blood, Sweat & Tears och musiken drog gärna åt det jazzrockiga hållet. Till en början var låtarna ofta instrumentala, men med tiden fick de flesta melodierna text och sång. Repertoaren bestod så gott som helt av egna låtar. Med en stark blåssektion blev Salt stilbildande och fick snabbt rykte om sig att vara ett sjusärdeles liveband.
Första albumet ”Salt” spelades in i Europafilms studio i Stockholm. Sex skivor blev det totalt under åren tillsammans. Liveplattan från 1985 producerades av Peter Lundblad (Ta mig till havet ). 1993 släpptes samlingsskivan ”17 Saltkorn”.
Salt turnerade med en rad kända musiker, däribland Per-Erik Hallin, Ingemar Olsson och Larry Norman. Den norska publiken fick smak på Salt och dit återvände bandet på flera turnéer. Efter några jazzbetonade år i början drog musiken allt mer åt pophållet, fortfarande dock med arrangemang som lade stark betoning på blås. ”Bäste konsument”, ”När jag ser” och ”Innan” är några låtar som gruppen haft stor framgång med.
Medlemmarna har kommit och gått genom åren, Anders Börjesson (saxofon) och Thomas Björk (gitarr) tillhör de mest långlivade. Sättningen har varierat kring 8-9 personer. Två sångerskor har Salt haft; först Annika Skoglund, sedan Katarina Millton-Almgren.
Salt gjorde sin avskedskonsert i december 1988 men dök upp igen två år senare för en festivalspelning i Globen. I april 2008 spelade Salt tillsammans igen. De var ett av inslagen på skivbolaget Royal Musics 30-årsturné tillsammans med bland andra Andraé Crouch, Per-Erik Hallin, Anders Widmark och Målle Lindberg.

Januari-februari 2010 bär det av på en ny turnésväng för Salt.

28/1 VARA Konserthuset
29/1 HELSINGBORG Pingstkyrkan