LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Saltå Kvarn Årets uppstickare 2008

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 13:17 CEST

Det lilla idealistiska och antroposofiska företaget Saltå Kvarn har utvecklats till en stor aktör på den ekologiska marknaden. I dag får vd Johan Ununger ta emot den prestigefyllda utmärkelsen Årets uppstickare på Ölands Skördefest.

Bakom valet står en enig jury bestående av jordbruksminister Eskil Erlandsson, LRFs vd Karl-Gunnar Burman och Agneta Dreber, vd för Livsmedelsföretagen.

- Årets Uppstickare har en imponerande utveckling både vad gäller tillväxt, lönsamhet och försäljningsframgångar. Företaget är med sin innovativa förmåga och sina högförädlade produkter ett föredöme i livsmedelsbranschen, säger Agneta Dreber, vd för Livsmedelsföretagen.

Saltå Kvarn grundades 1964 och företagets produktionssätt är inriktat på hög, naturlig kvalitet och minimal miljöpåverkan. Helt utan reklambudget har Saltå Kvarns produkter blivit mycket efterfrågade och förra året hade företaget en omsättning på över 100 miljoner kronor.

- Saltå Kvarn lever föredömligt upp till andan i regeringens vision "Matlandet Sverige". Produkterna är helt ekologiska, goda och hälsosamma. Företaget är ett föredöme för hela livsmedelsbranschen genom sitt miljömedvetna sätt att bedriva ekonomisk verksamhet och det är glädjande att det allt mer vänder sin verksamhet mot nya marknader för export, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.

- All spannmål som används i företagets produkter är svenskodlad. Råvaran är kravgodkänd och Saltå Kvarns framgångar på marknaden är positiv för de lantbrukare som valt att satsa på ekologiskt. Företaget tar ett genomgripande miljö och klimat ansvar som ligger väl i linje med ambitionen att de gröna näringarna ligger långt fram i klimatfrågan, säger Karl-Gunnar Burman, vd på LRF.

Saltå Kvarn får utmärkelsen under en presslunch
Fredagen den 26 september kl 12.00 på Ekerum Golf & Resort, Öland.
Prisutdelare är Per Stenström, Livsmedelsföretagens ordförande och Lars-Göran Pettersson, LRFs ordförande. Saltå Kvarns vd Johan Ununger kommer att medverka vid prisutdelningen.

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Björklund, Livsmedelsföretagen, tel: 070-668 65 20
Martin Andersson, Lantbrukarnas Riksförbund Företagsutveckling, tel: 070-296 30 80
Mojtaba Ghodsi, Departementssekreterare, Jordbruksdepartementet, tel:
Johan Ununger, vd Saltå Kvarn tel: 0708-306 121

Utmärkelsen Årets Uppstickare
Årets Uppstickare är ett pris för framgångsrika livsmedelsföretag. Företagets produkter ska vara hälsosamma, innovativa, högförädlade och innehålla svenska råvaror. Företagen som bedöms måste ha offentliggjort tre årsredovisningar, ha minst 10 anställda och minst 10 miljoner kronor i årsomsättning. De måste under de senaste tre åren ha ökat sin omsättning och samtidigt visat positiva resultat efter finansiella poster. De bör uppvisa en god soliditet och i huvudsak ha vuxit organiskt.
Den ekonomiska granskningen av "Årets Uppstickare" har utförts av auktoriserade revisorn PG Pettersson på Deloitte. Priset delas i år ut för fjärde gången.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat elva år i rad och vid årsskiftet hade LRF 167 743 personmedlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRF har nära 90 000 medlemsföretag och är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.