Visiba Care

Samarbete gör videosamtal i vården tillgängligt på bred front

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 13:55 CET

Visiba Group och Aurora Innovation inleder ett samarbete för att öka tillgängligheten av videosamtal i vården.

Det Göteborgsbaserade ehälsoföretaget, Visiba Group, som med sin tjänst Visiba Care möjliggör för vårdgivare att bli mer digitala genom videosamtal med sina patienter, har inlett ett samarbete med Aurora Innovation. Aurora Innovation har funnits sedan 1996 och är Sveriges ledande telefonisystem för callback på vårdmarknaden. Flaggskeppsprodukten TeleQ används idag inom tolv landsting i Sverige samt hos kunder i Finland, Holland, och Spanien.

Samarbetet mellan företagen innebär att Visiba Care kan erbjudas som en integrerad del av TeleQ och därmed kan Aurora Innovations kunder enkelt komma igång med att erbjuda videosamtal mellan vårdgivare och patient.

För oss var det ett naturligt steg att börja erbjuda våra kunder video som ytterligare en kanal i TeleQ. Det är ett steg mot att öka tillgängligheten och erbjuda våra kunder bättre service. Vi ser fram emot det kommande samarbetet med Visibla Group säger Katarina Svensson, VD på Aurora Innovation.

Videosamtal inom vården har fått allt större uppmärksamhet den senaste tiden och allt fler vårdgivare börjar erbjuda sina patienter detta. Det har visat sig spara tid såväl för vårdgivarna som för deras patienter samtidigt som vårdkvalitén bibehålls, och till och med upplevs förbättrad.

Samarbetet med Aurora Innovation känns väldigt spännande och är ett viktigt steg i vår fortsatta tillväxtplan. Vi jobbar hårt för att etablera starka kanaler som snabbt kan ta ut Visiba Care på marknaden säger Johan Gustafsson, VD på Visiba Group.

Visiba Care är en innovativ digital tjänst för vårdgivare. Företaget är nu verksamt i Sverige, Finland och Storbritannien. Ett skifte håller på att ske inom sjukvården. Allt fler besök inom exempelvis primärvården och psykiatrin kommer att genomföras på distans och Visiba Care står redo att tillgodose marknadens behov.