Add Health Media AB

Samarbete kring väntrums-TV och kösystem för vården

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 13:42 CET

Doktorn.com och Nemo-Q startar ett samarbete kring att förbättra patientflöde och patientinformation i vården. Displayskärmar i väntrum som både innehåller kösystem och informationsfilmer kring hälsa och medicin minskar upplevd väntetid med 50 procent samtidigt som patienterna får utbildning inom hälsa och medicin.

Vårdval som har införts i de flesta landsting har ökat vårdens intresse för att förbättra patientupplevelsen vid sjukbesöket. En stor del av patientens tid går åt till att stå i kö samt sitta i väntrummet. Nemo-Q som är störst i Sverige på kundflödessystem och Doktorn.com som är den största privata aktören kring patientinformation har valt att erbjuda vårdmottagningar möjlighet till ett kombinerat system med information och kösystem. Systemet som styrs centralt via internet ska även ge mottagningen möjlighet att kunna sända egen information såsom öppettider, vaccineringsinformation och profilering av sin mottagning.

-          Eftersom alla personer sitter och tittar på könumret är det en perfekt plats att även sända hälsoinformation samtidigt. Vi kommer att kunna leverera 100% uppmärksamhet till tv-programmen. Vi på Nemo-Q har många kunder inom vården och haft idén med kombinerad informations-TV och kösystem tidigare och nu äntligen hittat en bra leverantör av informationen. Doktorn.com som har lång erfarenhet av hälsoinformation och som redan har väntrums-TV och andra samarbeten med över 500 mottagningar är en perfekt samarbetspartner för oss, säger Jan-Erik Håkansson, sales manager på Nemo-Q.

Systemet kommer att kosta cirka 1 800 kr per månad för vårdmottagningen. Mottagningen kan då ha med egen information i tv-sändningen, få nya program av hälsoinformationen varje månad samt få ut statistik på antal patienter och hur länge de väntat.

-          Vi vet att det både bland patienter och vårpersonal finns ett stort behov att ha tillgång till information kring hälsa, sjukdomar och medicin. Vår filmproduktion sker främst i samarbete med experter inom olika terapiområden. Vi kommer också att erbjuda vården en reklamfinansierad version där priset för mottagningen är något högre, säger Johan Bloom, VD på Doktorn.com.

Kundundersökningar visar att kösystem minskar upplevd väntetid eftersom man slipper stå i kö och vänta. Men det finns också många patienter som inte vill få sitt namn uppropat i väntrummet. Att sedan ha möjlighet att fördriva tiden med att titta på väntrums-TV minskar den upplevda väntetiden ytterligare.

Fakta Doktorn.com

Ägs av Erlandsson & Blooom AB som sedan 1999 arbetat med patientinformation. Företaget ger ut Tidskriften Doktorn till 600 mottagningar med en upplaga på 100 000 exemplar. Andra tjänster är broschyrställ med patientinformation där man delar ut över en miljon broschyrer per år. Väntrums-TV finns i dag på 140 platser och webbplatsen Doktorn.com har över 130 000 besökare per månad.

Fakta Nemo-Q International AB

Företaget startade 1978 och är helsvenskt. Man utvecklar samt producerar alla typer av kundflödessystem och är idag störst i Sverige på inom detta område. Systemen går från vanliga nummerlappen till mer avancerade system som förser företag och myndigheter med statistik och analys kring kundflöden och kundhantering. Nemo-Q har idag samarbeten med banker, varuhus, sjukhus, Polisen, Arbetsförmedlingen, Apotek med flera.

För mer information kontakta:

Johan Bloom, VD, Doktorn.com, 0733-648 490, j.bloom@doktorn.com, www.doktorn.com

Jan-Erik Håkansson, Sales manager, Nemo-Q, 0736-50 59 50, hakansson@nemoq.se, www.nemoq.se

Doktorn.com ägs av Erlandsson & Blooom AB som sedan 1999 arbetat med patientinformation. Företaget ger ut Tidskriften Doktorn till 600 mottagningar med en upplaga på 100 000 exemplar. Andra tjänster är broschyrställ med patientinformation där man delar ut över en miljon broschyrer per år. Väntrums-TV finns i dag på 140 platser och webbplatsen Doktorn.com har över 130 000 besökare per månad.